لینک های دسترسی

Breaking News

انفجاری در هلمند حدود ۱۰ غیرنظامی را کشت


مقامات هلمند می‌گویند که تحقیقات در مورد تلفات افراد ملکی در ساحۀ باباجی آغاز شده است
مقامات هلمند می‌گویند که تحقیقات در مورد تلفات افراد ملکی در ساحۀ باباجی آغاز شده است

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، روز یکشنبه گفت که قوای افغان در جریان عملیات یک دیپوی مهمات را در آن ولایت کشف و آنرا منهدم کردند.

در همین حال، دو مقام ولایتی که نخواستند نام های شان ذکر گردد، به خبرگزاری اسوشتیتد پرس گفته اند که در نتیجۀ انفجار مهمات، نه غیر نظامی به شمول دو کودک، سه زن و چهار مرد که همه اعضای یک خانواده بودند، کشته شدند. به گفتۀ این مقامات، در نتیجه صدای این انفجار سقف خانۀ این خانواده فرو ریخت و موجب کشتن آنان گردید.

در همین حال، باشندگان حوزۀ چهارم شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند گفته اند که حوالی ساعت ۴:۳۰ بامداد روز یکشنبه در مربوطات ساحۀ "باباجی" انفجاری به وقوع پیوست که در نتیجه یک منزل مسکونی ویران شد و ده زن و کودک که در آن منزل بودند، جان باختند.

حاجی محمدصادق، یک باشندۀ محل، به صدای امریکا گفت، این انفجار پس از انجام عملیات از سوی نیروهای امنیتی افغان به وقوع پیوست که یک منزل مسکونی را ویران کرد.

او گفت که منسوبین نیروهای امنیتی افغان در این ساحه عملیات تلاشی خانه‌ها را انجام دادند که تا حوالی ساعت ۴:۳۰ بامداد روز یکشنبه ادامه یافت.

حاجی محمدصادق افزود "ما یک تعمیر را برای کلینیک در ساحه ساخته بودیم؛ طالبان در آنجا به سر می‌بردند؛ اما آنان ساحه را رها کردند، ساعت چهارونیم بامداد زمانی که عملیات به پایان رسید و افراد نظامی ساحه را ترک کردند، در همان منطقه انفجار شد و یک خانه که از دهقانان ما بود، به کلی تخریب شد. یک تن هنوز هم در زیر آوار باقی مانده است و ۹ جسد از زیر خاک بیرون کشیده شدنند که یک مرد، دو زن و شش کودک شامل آنان بود".

باشندگان این محل، اجساد قربانیان را به گونۀ احتجاج به دفتر والی با خود می‌بردند؛ اما از سوی افراد امنیتی با ممانعت مواجه شدند.

یک مقام امنیتی هلمند، عملیات نیروهای ویژه را در آن ساحه تأیید کرد و از ایجاد یک هیأت حقیقت‌یاب در خصوص چگونگی تلفات ملکی خبر داد.

تورن‌جنرال ولی‌محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند، به صدای امریکا گفت، نیروهای ویژه دیشب در ساحۀ باباجی از مربوطات حوزۀ چهارم شهر لشکرگاه بر مراکز مخالفین مسلح عملیات انجام دادند و اسلحه و مهمات را به دست آوردند.

جنرال احمدزی افزود، خبر کشته‌شدن افراد ملکی نیز به آنان رسیده است؛ اما این مسأله را رد کرد که گویا در نتیجۀ گلوله‌باری و یا جنگ نظامیان افغان کسی کشته شده است.

او افزود "نیروهای ویژه ما در ساحه عملیات داشتند؛ اما پس از عملیات معلومات تلفات افراد ملکی به ما هم خبر رسیده است، من به شدت رد می‌کنم که در نتیجۀ فیر یا عملیات نیروهای ما کسی کشته شده است؛ اما هیأت مشترک را به ساحه فرستاده ایم تا به صورت همه‌جانبه معلومات بدهد".

باباجی ساحه‌ای در مربوطات حوزۀ چهارم شهر لشکرگاه است که از دو سال گذشته به این طرف تحت تصرف مخالفین مسلح قرار دارد.

همچنان در حوزه‌های دوم و سوم شهر لشکرگاه مخالفین مسلح حضور دارند که به گفتۀ مقامات امنیتی افغان، نیروهای ویژه عملیات شبانه را در این مناطق نسبت به گذشته بیشتر ساخته اند.

XS
SM
MD
LG