لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش آمار تلفات انفجار در غرب کابل؛ بیش از ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی


مقامات می‌گویند که انفجار در غرب شهر کابل، سبب کشته شدن بیش از ۵۰ و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان گفت که این انفجار شام روز شنبه هشتم می (۱۸ ثور) در ساحه مکتب سیدالشهدا شهرک اتفاق در مربوطات حوزهٔ ۱۳ شهر کابل صورت گرفته است.

آقای آرین به صدای امریکا گفت که تمامی قربانیان این رویداد غیرنظامیان و به ویژه دانش‌آموزان مکتب اند.

او همچنان گفت که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که نخست حمله‌کنندۀ انتحاری یک موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی دروازۀ مکتب سیدالشهدا منفجر داده و پس از آن دو ماین تعبیه شده نیز در محل انفجار کرده است.

مقامات گفته اند که زخمی‌ها به شفاخانهٔ محمد علی جناح انتقال داده شده اند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گروه طالبان را در این حمله مقصر خوانده و در اعلامیهٔ گفته است: "طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت شان یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را سبوتاژ می نمایند."

اما گروه طالبان دست داشتن در انفجاری امروزی را رد کرده است.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با تقبیح این حمله در یک تویت نگاشته است که خانوادهٔ ملل متحد در افغانستان تاثرات عمیق خویش را به خاطر انفجار در ساحهٔ دشت برچی کابل ابراز می‌دارد که در آن شماری زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

در این حال، شارژدافیر ایالات متحده در کابل ضمن اظهار تسلیت گفته است که حمله بر کودکان، حمله بر آینده افغانستان است.

راس ویلسن در یک تویت نوشته است: "این حملهٔ تروریستی بر یک مکتب دختران در کابل شنیع است. با قتل شماری از افراد، این حمله غیرقابل بخشش بر کودکان مانند حمله بر آیندهٔ افغانستان است که قابل تحمل نیست."

سال گذشته، در اثر یک حملهٔ انتحاری بر مرکز تعلیمی کوثر دانش در دشت برچی کابل ۱۸ تن کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شده اند.

مسوولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته بود.

پیش از آن، در حمله بر شفاخانهٔ صد بستر نسایی و ولادی در ساحه دشت برچی کابل نیز ۱۴ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده بودند.

در یک حمله دیگری که چندی پیش از بالای مرکزی آموزشی موعود در دشت برچی صورت گرفت، ۴۰ نفر کشته و کم از کم ۶۷ نفر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG