لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری هدف حملات راکتی قرار گرفت


چندین انفجار پیهم، حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر پنجشنبه در محل برگزاری مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری، در ساحۀ قلعۀ ناظر در غرب کابل به وقوع پیوست.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که در این حمله‌ راکتی، یازده نفر به شمول سه زن کشته و ۹۵تن دیگر به شمول ۱۱زخمی شده اند.

در این مراسم، حامد کرزی، حنیف اتمر، صلاح الدین ربانی، محمد محقق، عبدالله عبدالله، محمدیونس قانونی و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی حضور داشتند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسولیت این حمله را به دوش گرفته است. شبکۀ خبری اعماق که خبرهای مرتبط با فعالیت داعش را نشر می‌کند از قول این گروه گزارش داده است که در این حمله "مراسم شیعیان که در آن مقام‌های ارشد حکومت شرکت داشتند" هدف گرفته شده است.

تکت انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر، در اعلامیه‌ای گفته است که در این رویداد هشت محافظ آقای اتمر سطحی زخمی شده اند، اما به خود وی آسیب نرسیده است.

لطیف پدرام، رئیس حزب کنگرۀ ملی و یکی از نامزدان ریاست جمهوری نیز در صفحۀ رسمی فیسبوک خود گفته که در این رویداد سطحی زخم برداشته است.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله به صدای امریکا گفت که این انفجارها ناشی از هاوان‌هایی بوده که از یک خانه در مربوطات حوزۀ ۱۸ امنیتی پرتاب شده اند.

آقای رحیمی گفت "اصل ترصدچی هاوان را نیروهای امنیتی گرفته اند و چند نفر دیگر که همراه اینها هماهنگی می‌کردند، آنها هم شناسایی و تحت محاصره پولیس قرار دارند، در زودترین فرصت آنها دستگیر می‌شوند یا از بین برده می‌شوند".

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان هنگام سخنرانی در این مراسم، این حمله را جنایت خواند.

همزمان با این انفجارها، نظم این همایش به هم خورد و کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، متواری شدند.

واکنش تند محقق

ساعاتی پس از این حملات، محمد محقق واکنش تندی به آن نشان داده و انگشت انتقاد به سوی حکومت افغانستان بالا کرد.

او گفت "این‌ها همه بر می‌گردد به ضعف دولت، یا به هماهنگی و تبانی دولت با هم‌چنین حلقاتی که در شرایط حساسی از آنها به حیث یک وسیله استفاده کند علیه رقیب‌های سیاسی خود."

اما هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری اظهارات آقای محقق را "مایه تاسف عمیق" خوانده و آن را "توهین" به نیروهای امنیتی افغانستان دانست.

آقای چخانسوری گفت "هر ادعایی را که آقای محقق دارد، مردم افغانستان انتظار این را دارند که همین جرات اخلاقی را داشته باشند تا اسناد و ثبوت را به مردم افغانستان ارایه کنند."

شورای امنیت ملی افغانستان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که چگونگی وقوع این حملات را بررسی می‌کند.

مسولیت این حمله را هنوز هیچ گروهی برعهده نگرفته است. سال گذشته نیز مراسم سالیاد کشته شدن عبدالعلی مزاری هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن ۱۰ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG