لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه پناهجویان سوری را اخراج می‌کند


باوجود بحران اقتصادی و مشکلات سیاسی که دامنگیر میلیون‌ها پناهجوی سوری در ترکیه است، اکنون حکومت ترکیه می‌خواهد این پناهجویان را دوباره به سوریه که هنوز درگیر جنگ داخلی است برگردانند.

محمد شیخ، پناهجوی سوری، با همسر و دو فرزندش در سال ۲۰۱۶ از شهر حلب سوریه به استانبول مهاجر شد. اکنون دو فرزند دیگر نیز به خانواده‌اش اضافه شده است. بحران اقتصادی ترکیه زندگی او و خانواده اش را با مشکل مواجه کرده و اکنون باید تصامیم دشوار بگیرد.

او گفت: "صاحب خانه با من رفتار خوب داشت اما ماه جنوری کرایهٔ خانه را به حدود ۵۰۰ دالر بالا برد و اکنون زندگی برای ما بسیار دشوار شده است."

برگشت به سوریه برای محمد شیخ گزینهٔ آخر است اما او در مورد نبود شغل و کار در آنجا نگران است و می‌خواهد در کشور دیگری پناهنده شود.

میزان تورم در ترکیه در ماه اکتوبر به ۸۵ فیصد افزایش یافت. حدود ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری، از جمله آسیب پذیرترین ها در ترکیه اند. بحران اقتصادی ترکیه باعث شده است که برخی از شهروندان ترکیه با حضور پناهجویان در کشور شان مخالفت عنند.

محمد شیخ گفت: "همکاران ترک که با من کار می کنند از من می‌پرسند که چرا اینجا آمدیم، بخاطری که کرایه بالا رفته است، قیمت ها صعود کرده است، پیشبرد زندگی دشوار شده است، شماری از سوری ها با چنین وضعیت روبرو اند."

سازمان ملل متحد می‌گوید که بیشتر از ۱۵۳ هزار پناهجو از ترکیه به سوریه برگشته اند. حکومت ترکیه ادعا می‌کند که این رقم نزدیک به ۵۰۰ هزار رسیده است.

در ماه می رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هشدار داد که یک میلیون پناهجو را از کشور خود بیرون می‌کند. ترکیه در ماه جون سال ۲۰۲۳ انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند و آقای اردوغان با در نظرداشت وضعیت بد اقتصادی ترکیه، با کارزار دشوار انتخابات روبرو است.

عثمان اتلای، عضو بنیاد کمک های خیریه در ترکیه گفت: "سال گذشته احزاب سیاسی انتقاد از پناهجویان سوری را به شدت آغاز کردند و گفتند که اگر حکومت بخواهد آنها را به کشور های شان برمی گرداند، اکثریت پناهجویان سوری حتی با معاش کم برای پیشبرد زندگی خود کار می‌کنند. اما برخی از سوری ها به سوریه برمی گردند بخاطریکه با فشارهای لفظی و فزیکی روبرو شده اند."

حسین قبلاوی در سال ۲۰۱۹ با همسر و پنج فرزندش مهاجرت کرد اما حکومت ترکیه امسال ثبت نام مهاجرین را در ۱۶ ولایت این کشور به شمول استانبول متوقف کرده است.

آقای قبلاوی گفت: "بخاطریکه ما را ثبت نام نکرده اند ما نمی توانیم آپارتمان به کرایه بگیریم و ما کار درست پیدا کرده نمی توانیم بخاطریکه اینجا که ثبت نام نشده باشیم اسناد ما را قبول نمی کنند و فرزندان ما از مکتب رفتن باز می مانند."

فرزندان قبلاوی از رفتن به بیرون از خانه هراس دارند و اگر پولیس دریابند که آنها ثبت نام نشده اند، ممکن از این کشور اخراج شوند.

XS
SM
MD
LG