لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: رفع تعزیرات حزب اسلامی به دست شورای امنیت است


ملل متحد میگوید که تعزیرات بر حزب اسلامی و رهبران آن توسط شورای امنیت ملل متحد وضع شده است و در رابطه به رفع کردن آن نیز باید شورای امنیت ملل متحد تصمیم بگیرد.

فرحان حق، معاون سخنگوی بانکی مون، منشی عمومی ملل متحد به رادیو آشنا گفت که با آنهم این سازمان از تصمیم حکومت افغانستان برای تعامل با سایر گروه های متمایل به مذاکره به هدف تامین صلح پایدار در آن کشور حمایت میکند.

او همچنان گزارش های را تائید یا رد نکرد که گویا حکومت افغانستان در مورد رفع این تعزیرات به ملل متحد نامۀ فرستاده است اما او افزود که در این مورد ۱۵عضو شورای امنیت باید تصمیم بگیرد.

آقای حق افزود که توافق صلح میان حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان، بیانگر تمایل حکومت برای تامین صلح با گروه های مخالف است.

شورای امنیت پنج عضو دایمی دارد که شامل ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، و روسیه میشود. انگولا، مصر، جاپان، مالیزیا، نیوزیلند، سینیگال، هسپانیه، اوکراین، یوروگوای و ونزویلا، اعضای غیر دایمی این شورا اند.

بر اساس اعلامیۀ مشترک هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان و حزب اسلامی، متن موافقتنامۀ صلح پس از امضای محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی رسماً نافذ خواهد شد.

بر اساس این اعلامیه هر دو جانب امیدوار اند که ملل متحد، اتحادیۀ اروپایی، سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و سایر نهادهای بین المللی از موافقتنامه صلح قاطعانه پشتیبانی نمایند.

معاون سخنگوی منشی ملل متحد افزود که این سازمان از تمامی آن توافقاتی استقبال میکند که باعث کاستن خشونت در افغانستان شود و زمینه زندگی صلح آمیز را برای مردم آن کشور فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG