لینک های دسترسی

Breaking News

بی‌جاشدگان فاریاب: سرما جان دو کودک را گرفته است


بی‌جاشدگان داخلی افغانستان (عکس از آرشیف)
بی‌جاشدگان داخلی افغانستان (عکس از آرشیف)

بی‌جا شدگان داخلی در ولایت فاریاب گفته اند که دو کودک بر اثر سرمای شدید و نبود امکانات لازم جان‌های خود را از دست داده اند.

عبدالرحیم، یکی از این بی‌جا شدگان داخلی می‌گوید که یک کودک خود را از دست داده و کودک دیگر او نیز به شدت بیمار است.

او می‌گوید "اطفال زیادی در اینجا بیمار اند و داکترانی که برای تداوی آمده اند، به مشکل می‌توانند به همه رسیدگی کنند."

او می‌افزاید "دولت تا حالا هیچ کاری برای رفع مشکلات ما انجام نداده و ما در زمستان سخت بدون داشتن هیچ نوع امکانات بسر می‌بریم."

نزدیک به یک‌صد خانواده از بی‌‍جاشدگان ولایت فاریاب هم اکنون در شاهراه جوزجان-فاریاب در یک مدرسه به سر می‌برند. این خانواده‌ها گفته اند که علت مهاجرت شان به این منطقه، ناامنی در ولایت فاریاب است.

محمد رسول، یکی دیگر از خانواده‌های بیجا شده در ولایت جوزجان می‌گوید که اگر توجه فوری صورت نگیرد، احتمال این‌که کودکان بیشتری در اثر سرما تلف شوند، زیاد است.

او می‌گوید "اگر به حال ما توجه لازمه نشود، عده زیادی جان خود را از دست می‌دهند. از وضعیتی که با آن سردچار استیم بهتر است دولت بیاید همه ما را قتل کند تا از درد روزگار و سرما رهایی یابیم"

ریاست مهاجرین جوزجان می‌گوید که در جریان سال جاری حدود یازده هزار تن از ولایت های فاریاب و سرپل به مرکز این ولایت نقل مکان کرده اند.

عبدالمالک رستمی، ریس عودت مهاجرین و بی‌جا شدگان از تلاش‌ها برای توزیع کمک به خانواده‌های بیجاشده خبر می‌دهد.

آقای رستمی می‌گوید "برای تعداد زیادی از خانواده ها کمک های لازمه خوراکی و پوشاکی صورت گرفته است و این پروسه همچنان ادامه دارد."

در همین حال مسولان ادارات سازمان خوراکی ملل متحد، اداره همکاری های آلمان وUnion Aid در شمال افغانستان، از آمادگی‌ها برای توزیع کمک‌های زمستانی به بیجا شدگان شمال افغانستان خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG