لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا اعتراف می کند


جیمز کومی، رئیس پیشین اف بی آی
جیمز کومی، رئیس پیشین اف بی آی

کمیتۀ امور استخباراتی مجلس سنا می گوید که رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا توافق کرده تا به گونۀ علنی در بارۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا، اعتراف کند.

رئیس آن کمیتۀ روز جمعه اعلام کرد که اعتراف جیمز کومی در برابر یک هیأت صورت خواهد گرفت و تاریخ آن بعد از روز دوشنبه تعین خواهد شد.

ریچارد بَر گفت که امیدوار است آقای کومی در بارۀ رویداد های اخیر که به گونۀ گسترده در رسانه ها انعکاس یافته، وضاحت بدهد."

این انکشافات در بارۀ اعتراف آقای کومی در مورد مداخلۀ روسیه در انتخابات ایالات متحده درحالی صورت می گیرد که دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده بعد از ظهر جمعه، واشنگتن را به قصد عربستان سعودی ترک کرد.

قرار است آقای ترمپ در این نخستین سفرش پس از مراسم تحلیف در ماه جنوری، پس از عربستان سعودی به اسراییل، ایتالیا و بلجیم نیز برود.

جنجال دیگر

از جانب دیگر، نیویارک تایمز گزارش داده است که رئیس جمهور ترمپ در اوایل ماه روان به مقامات روسی در قصرسفید گفته است که وی رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا را برکنار کرده و کومی را "دیوانه حقیقی" خطاب کرده است.

اسناد نشر شده در نیویارک تایمز نشان می دهد که آقای ترمپ گفته است که با برکناری جمیز کومی فشاریکه به خاطر تحقیقات در مورد روسیه بر وی ایجاد شده بود، "کاهش" یافته است.

گزارش می رساند که رئیس جمهور گفته است خودش تحت تحقیقات قرار ندارد.

جیمز کومی، در رأس هیات قرار داشت که در بارۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا در تبانی با ستاد انتخاباتی دونالدترمپ تحقیق می کرد.

منتقدین این اقدام آقای ترمپ گفتند که رئیس جمهور اجازه ندارد فردی را برکنار کند که مسوول تحقیقات در بارۀ خود وی است.

اما کلیان کانوی، مشاور رئیس جمهور ترمپ به سی ان ان گفت که برکناری آقای کومی ارتباطی با تحقیقات ارتباط ستاد انتخاباتی ترمپ با روسیه نداشته بلکه رئیس جمهور پس از مشاورت با وزیرعدلیه "تنها راه برای ایجاد دوبارۀ اعتماد را، انتخاب شخص دیگری در ریاست اف بی آی تشخیص داده است."

XS
SM
MD
LG