لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا را برطرف کرد


جیمز کومی، رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا
جیمز کومی، رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف بی آی امریکا را برکنار کرد.

قصرسفید روز سه شنبه گفت که این اقدام به خاطر نحوۀ رسیدگی وی در تحقیقات ایمل های هیلری کلنتن صورت گرفته است.

شان سپایسر، سخنگوی قصرسفید روز سه شنبه گفت که برکناری آقای کومی به سفارش جیف سشنز، وزیر عدلیۀ ایالات متحده و معاون وی صورت گرفته است.

جیمز کومی در رأس تحقیقاتی قرار داشت که آیا اعضای ستاد انتخاباتی آقای ترمپ در تبانی با روسیه برای نفوذ و دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری قرار داشت یاخیر؟

رئیس جمهور ترمپ روز سه شنبه ۹ می، طی نامه یی به جمیز کومی نگاشته است "در حالیکه به خاطر معلومات دادن تان به من، در سه فرصت جداگانه، که من تحت تحقیقات قرار ندارم، قدرانی می کنم، بااینحال با قضاوت وزارت عدلیۀ توافق می کنم که شما قادر به رهبری [ادارۀ تحقیقات فدرال] نیستید."

نیویارک تامیز می نگارد که آقای ترمپ در نامۀ به رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال نگاشته است که ضروری است "تا یک رهبریت جدیدی را برای اف بی آی دریابیم تا اعتماد مردم و اعتماد به نفس را در ماموریت اجرای قانون دوباره احیا کند."

قصرسفید با نشر یک نامۀ جداگانه، رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال را آگاه ساخته است که مدت زمان کاری وی پایان یافته و از وظیفه سبکدوش گردیده است.

کنش و واکنش ها

این اقدام رئیس جمهور ترمپ با انتقاد شدید دموکرات ها و برخی از سارنوالان پیشین فدرال رو به رو شده، برکناری رئیس اف بی آی را که در رأس تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری قرار داشت، غیر قابل پیشبینی و حیران کننده خوانده اند.

چک شومر، رهبر اقلیت های دموکرات در مجلس سنای امریکا با برکناری جمیز کومی واکنش نشان داده گفت که در صحبت تلیفونی با رئیس جمهور به وی گفته است این اقدام "اشتباه بزرگ" است.

آقای شومر گفت که قصرسفید هر آن شخصی را که در رأس تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری می گمارد "باید بی باک و بی طرف" باشد؛ در غیر آن به گفتۀ آقای شومر این اقدام برای "پوشش حقایقی بوده که مردم باید در مورد آن آگاه می شدند."

منتقدین این اقدام رئیس جمهور از جمله جیرالد نادلر عضو کمیتۀ قضایی مجلس نمایندگان می گوید که رئیس جمهور اجازه ندارد فردی را برکنار کند که مسوول تحقیقات در بارۀ خود وی است.

اما کلیان کانوی، مشاور رئیس جمهور ترمپ به سی ان ان گفت که برکناری آقای کومی ارتباطی با تحقیقات ارتباط ستاد انتخاباتی ترمپ با روسیه نداشته بلکه رئیس جمهور پس از مشاورت با وزیرعدلیه "تنها راه برای ایجاد دوبارۀ اعتماد را، انتخاب شخص دیگری در ریاست اف بی آی تشخیص داده است."

ریچارد نیکسن، رئیس جمهور پیشین امریکا در سال ۱۹۷۳ نیز در یک اقدام مشابه، سارنوال اختصاصی آن زمان را که رهبری تحقیقات در باره رئیس جمهور امریکا را به عهده داشت از وظیفه سبکدوش کرده بود.

روسای اف بی آی برای یک دورۀ ده ساله انتخاب می گردند. جیمز کومی ۵۶ ساله از چهار سال به اینسو در سمت ریاست ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا ایفای وظیفه می کرد.

XS
SM
MD
LG