لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها زن در بامیان جواز رانندگی گرفتند


برای نخستین‌بار یک گروه ۵۸ نفری زنان در بامیان پس از فراگیری یک دورۀ آموزشی دو ماهه جواز رانندگی گرفتند.

بانوانی که جواز رانندگی گرفته اند، داشتن این جواز را یکی از ضرورت‌های زندگی عصر کنونی می‌پندارند.

آرزو رضاییکه به تازگی جواز رانندگی گرفته است به صدای امریکا گفت": بسیار زیاد خوشحال هستم. رانندگی مهم است. هرشهروند و هر زن باید این مهارت را داشته باشد و به صورت قانونی از این حق شان مستفید شوند".

هرچند شماری از علما در بامیان مخالف آواز خوانی و حضور زنان در جشنواره‌ها اند، اما این گروه تا کنون با رانندگی زنان مخالفتی نکرده اند.

ابراهیم خلیلی، یکی از علمای بامیان دراین‌باره می‌گوید:" با حفظ حجاب اسلامی و اجازه پدر و یا شوهر زن، هیچ مانع برای زنان نیست که رانندگی کنند".

براساس آمارها، تا کنون صد زن در بامیان پس از گرفتن جواز، رانندگی می‌کنند.

برخی از این بانوان می‌گویند که در اوایل با آزار و اذیت اجتماع به خصوص رانندگان مرد مواجه بودند اما حالا این مشکلات کاهش یافته است.

حکیمه اکبری، رانندۀ زن در بامیان گفت:" وقتی سرجلو موتر می‌نشینم به عنوان یک خانم بسیار احساس غرور می‌کنم و خوشحالم که این فرصت را دریافتم که به عنوان راننده زن جای خود را در سرک‌ها و کوچه پیدا کنم".

شهروندان بامیان و شماری از رانندگان مرد نیز از اینکه گروهی از زنان در آن ولایت جواز رانندگی گرفته اند، استقبال می‌کنند.

عبدالروف واحدی، رانندۀ تکسی در بامیان:" زنان که رانندگی می‌کنند بسیار خوب است. این پیشرفت و ترقی جامعه را نشان می‌دهد. در دیگر کشورها زنان پیلوت هستند ما بسیار خوشحال هستیم".

پولیس ترافیک بامیان می‌گوید، آنان با فراهم ساختن سهولت‌های بیشتر برای زنان در تلاش افزایش شمار راننده های زن دراین ولایت اند.

سید شیرحسین چمران، آمر لایسنس پولیس ترافیک بامیان به صدای امریکا گفت:" زنان بسیار با مهارت هستند. من در کورس‌ها، پوهنتون‌ها و مکاتب وقتی قانون ترافیکی را تدریس می‌کنم زنان احتیاط و علاقه‌مندی بیشتری از خود نشان می‌دهند".

بامیان دارای شهر کوچک و ترافیک مزدحم است. حضور زنان در این ولایت در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سال‌های اخیر پر رنگ شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG