لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت افغانستان در ایتالیا: پولیس سفیر طالبان را از سفارت اخراج کرد؛ طالبان: حقیقت ندارد


سفارت افغانستان در ایتالیا
سفارت افغانستان در ایتالیا

بر اساس یک نامه رسمی از سوی سفارت افغانستان در ایتالیا مشاجره‌ای میان دپلومات‌های افغان طرفدار حکومت پیشین و حکومت طالبان رخ داده که با وساطت پولیس کشور میزبان پایان یافته است.

سفارت افغانستان در روم می گوید که پولیس ایتالیا "محمد فهیم کشاف" را پس از ورود "غیر قانونی " به ساختمان سفارت افغانستان از سفارت اخراج کرد.

در اعلامیه آمده است که محمد فهیم کشاف ادعا کرده است که از جانب طالبان به حیث سفیر افغانستان در ایتالیا تقرر یافته است.

این سفارت با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود اعلام کرد که آقای کشاف کارمند پیشین سفارت افغانستان در ایتالیا بود اما به دلیل "تمرد به نظام و ارزش‌های جمهوری اسلامی افغانستان" از وظیفه سبک دوش شده بود.

در بیانیه‌ای سفارت افغانستان در ایتالیا آمده است که آقای کشاف در "حضورداشت یک تن از کارمندان سفارت" قصد حمله فزیکی به جان خالد ذکریا، سفیر حکومت به رهبری اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان را کرد که سپس پولیس ایتالیا به درخواست سفارت افغانستان آقای کشاف را از حریم سفارت بیرون کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان گفته است که خبر تقرر آقای کشاف به حیث سفیر حقیقت ندارد.

اما او در صفحهٔ تویتر خود نگاشته است: "محترم محمد فهیم کشاف بتاریخ ٢٨/٩/١٣٩٩ به صفت سکرتر اول سفارت اففانستان در روم-ایتالیا تقرر حاصل نموده و الی تاریخ ٢٨/٩/١٤٠٢، به حیث دیپلومات رسمي سفارت افغانستان در آن کشور شناخته می‌شود. "

سخنگوی وزارت خارجه طالبان در عین حال اخراج آقای کشاف از سفارت افغانستان در ایتالیا را "غیر قانونی" خوانده است و نوشته "از آنجاییکه مطابق قانون کارکنان خدمات دپلوماتیک و قونسلی دوره مأموریت محترم کشاف در آن سفارت به پایان نرسیده است. بناً اخراج وی از جانب مسوولین آن سفارت یک عمل غیر قانونی و به دور از صلاحیت های وظیفوی ایشان می‌باشد. "

طالبان در ۱۵ اگست وارد کابل شدند و حکومت خود را اعلام کردند، اما هنوز هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

از آن زمان تا کنون، کارمندان حکومت به رهبری اشرف غنی در سفارت‌های افغانستان در خارج از کشور کار می‌کنند.

این در حالی است که چندی پیش کنفرانس کشورهای اسلامی در مورد افغانستان در اسلام آباد برگزار شد و محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه حکومت پیشین با صدور بیانیه‌ای وانمود ساخت که هنوز هم وزیر خارجه افغانستان است.

اما چندی پیش مقامات پاکستانی به صدای امریکا گفت که افراد و دپلومات‌های تعیین شده از سوی طالبان در اسلام آباد شروع به کار کرده اند و دیپلومات های دولت قبلی را جایگزین شده اند.

XS
SM
MD
LG