لینک های دسترسی

Breaking News

فاریاب محل عبور و مرور جنگجویان و شورشیان


خیزش مردمی در مقابل طالبان
خیزش مردمی در مقابل طالبان

تهدید طالبان پس از شکست در غورماچ ولایت فاریاب، هر روز بر بخش هایی از ولسوالی ها و شهر میمنه مرکز این ولایت افزایش میابد.

ولایت فاریاب در میان ۳۴ ولایت، دروازه شمال افغانستان گفته شده است. اما حالا به مسیر عبور و مرور گروه های دهشت افگن مبدل شده است.

زادگاه ابو نصر فارابی که در گذشته ها مهد دانش و فن برای شعر سرایی و هنر بود، اکنون گواه نا ارامی هاست و رنگ شادی از سیمای این شهر پر هیاهو برداشته است.

نگرانی باشندگان شهر میمنه

طالبان مسلح شبانگاه بر بخش هایی از ولایت فاریاب و حتی شهر میمنه مرکز این ولایت میتازند. شهروندان میمنه سران کشور و مقام های محلی این ولایت را در تامین امنیت ناکام میدانند. باشندگان این شهر از ادامه حملات طالبان بر میمنه نگران اند اما برتوانایی نیرو های امنیتی تاکید میکنند.

شاه مردان قل؛ لطف الله، سخی محمد و گلستان باشندگان شهر میمنه میگویند که تقریبا سه چهار روز میشود که تعدادی زیاد طالبان آمده اند. مردم به مکتب رفته نمیتواند از ترس شب خواب کرده نمیتواند، ما مردم بسیار به تکلیف استیم.

آنها می گویند که امنیت ملی, قوماندان امنیه و والی مسئولیت دارند که امنیت را تامین کنند. به گفته آنها "اگر نمیتوانند باید استعفا کنند".

باشدت گرفتن نبرد ها در ولایت کندز، ولسوالی غورماچ فاریاب بدست طالبان سقوط کرد و پای جنرال دوستم را به این ولایت کشانید. این ولایت شاهد نبرد های نسنگین نیرو های امنیتی با طالبان مسلح بوده است.

ادعای حمایت پاکستان از شورشیان

مقام های محلی حضور سه هزار شورشی و حمایت پاکستان از گروه های شورشی را در شمال افغانستان دلیل گسترش نا امنی ها میخوانند.

سید انور سادات والی فاریاب به صدای امریکا گفت "تروریست ها از ولایات همجوار هم به ولایت فاریاب امده اند، و میدانید که اینها از پاکستان حمایت میشوند و از انطرف حمایت و رهبری میشوند."

بدنبال شدت گرفتن تهدیدات طالبان در بخش هایی از افغانستان، به ویژه فاریاب، نیرو های خیزش مردمی دراین ولایت با برداشتن سلاح در مقابل طالبان قیام کردند. این نیرو ها روز چهارشنبه در ولایت فاریاب در همایشی حمایت شان را از نیرو های امنیتی اعلام داشتند.

نیروهای خیزش مردمی مقام های محلی را مسؤول ناامنی می خوانند
نیروهای خیزش مردمی مقام های محلی را مسؤول ناامنی می خوانند

ولایت فاریاب به دلیل موقعیت جغرافیایی و مرز های مشترک با بلخ، جوزجان، سرپل و هرات از مناطق استراتیژیک برای گرو های شورشی به شمار میرود. گروه هایی که درکنار تهدید جان مردم تبدیل به درد سر بزرگ برای حکومت وحدت ملی نیز شده است.

XS
SM
MD
LG