لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری تازه در قره‌باغ سه کشته برجا گذاشت


سربازان ارمنی
سربازان ارمنی

درگیری میان آذربایجان و ارمنستان در منطقۀ قره‌باغ منجر به کشته شدن سه نفر شده و هر دو کشور بار ملامت نقض آتش‌بس را به دوش یک‎دیگر می‎اندازند.

وزارت دفاع آذربایجان روز چهارشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) گفت که نیروهای مستقر در قره‌باغ بر مواضع اردوی آذربایجان در ساحۀ لچین گلوله باری کرده و سبب کشته شدن یک سرباز آذربایجانی شده اند.

پس از توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان، نیروهای حافظ صلح روسیه در این ساحه مستقر شده اند.

وزارت خارجۀ آذربایجان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این "رویداد خونین" نشان می‌دهد که ارمنستان به توافق صلح باپند نبوده و به آن احترام نمی‌گذارد.

در اعلامیه آمده است: "تمام مسوولیت این رویداد به دوش رهبران نظامی و سیاسی ارمنستان است که تا هنوز تشکیلات غیرقانونی شان را از ساحه بیرون نکرده اند."

اما نیروهای ارمنی مستقر در قره‌باغ مدعی اند که آذربایجان آتش‌بس را نقض کرده و گلوله‌باری نیروهای آذری سبب کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن کم از کم ۱۴ نظامی دیگر شده است.

با اینحال، اردوی قره‌باغ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وضعیت در ساحه شام چهارشنبه به وضعیت "نسبتاً ثابت" برگشته است. در اعلامیه آمده است: "یکجا با نیروهای حافظ صلح روسی تدابیری برای ثبات بخشیدن به اوضاع اتخاذ شده است."

وزارت خارجۀ ارمنستان با نشر اعلامیه‌ای از جامعۀ جهانی خواسته است تا در زمینۀ توقف "اقدامات پرخاشگرانۀ" آذربایجان در قره‌باغ کمک کند.

روسیه که کم و بیش ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را در قره‌باغ مستقر کرده است، آذربایجان را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

در همین حال، اتحادیه اروپا خواستار "توقف فوری خصومت" میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ شده است. این اتحادیه با نشر بیانیه‌ای گفته است: "فروکاستن تنش، احترام کامل به آتش‌بس و برگشت به میز مذاکرات ضروری است تا راه حلی از ورای تفاهم جستجو شود."

ارمنستان و آذربایجان که دشمن دیرینۀ هم اند دو بار –درسال‌ ۲۰۲۰ و دهۀ ۱۹۹۰- به خاطر دعوا بر سر ملکیت قره‌باغ با هم درگیر جنگ تمام عیار شده اند.

جنگ دو کشور در سال ۲۰۲۰ که حدود شش هفته ادامه یافت، منجر به کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ نفر شد و با توافق صلح به میانجی‌گری روسیه پایان یافت.

با وصف مستقر شدن نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‎باغ و امضای توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان، وضعیت در این ساحه هنوز هم پرتنش است.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این ساحه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG