لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه با شعر و موسیقی بر ضد خشونت علیه زنان


خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان در افغانستان نه تنها از طریق گزارش ها و رسانه های خبری بلکه از طریق شعر و موسیقی نیز انعکاس یافته و ناهنجاری ها و نابسامانی ها علیه زنان را به تصویر میکشد.

بیشتر شاعران زن، انواع خشونت علیه زنان را در اشعار شان به تصویر کشیده و فریاد زنان را از طریق نوشتن و خواندن بلند میکنند.

عارفه بهارت شاعر و ژورنالیست زن میگوید که زنان در جامعه سنتی که هنوز دسترسی کامل به نهاد های عدلی ندارند، فریاد شان در گلو خفه شده است. او میگوید که میخواهد فریاد این زنان باشد.

بهارت میگوید می خواهد صدای این قربانیان خشونت را به دنیا بلند کند که چگونه تن شان، روح شان و بدن آنان مورد وحشت و تاخت و تاز قرار گرفته است.

خانم بهارت در کنار سایر اشعارش که خشونت علیه زنان را به تصویر کشیده، میگوید که در مورد خشونت تجاوز جنسی یک پدر بر دختر خورد سالش در ولایت نیمروز نیز سروده یی دارد:

بابا جوانی یی ترا در ّپای طغیانهای شهوت

میکند مصلوب

شوهر ، ارزانی کند اندامهای نازنینت را

برای همدمانش در بساط برد و باخت شامهای خود

برادر، میدرد بطن ترا و کودکت را

در طویله میفشارد زیر پای کین

کجا رو آوری خواهر؟

لیلا تیموری شاعر افغان در ایالت ویرجینای امریکا نیز در اشعار متعددی زندگی زنان افغان را به تصویر کشیده و میگوید که وی در اشعارش برای زنان به خاطر مبارزه با خشونت، پیام های نیز دارد.

لیلا میگوید برای آنان پیام های نیز داده است تا توانمندی های شان را نشان داده و نگذارند بیش از این مورد شکنجه و عذاب جامعه مرد سالار قرار گیرند.

خانم تیموری در شعری که به خود سوزی زنان سروده است میگوید:

قفس آتش بزن، آتش مزن این جسم سوزانت

مسوزان خواهرک، صد پاره قلب زارو لرزانت

نمی دانی که آتش بر تن خشکیده می تازد

تو ای برگ خزان دیده مسوزان باغ و بوستانت....

از سوی دیگر شماری از بانوان آواز خوان در موسیقی رپ درد های زنان را در قالب آهنگ آورده و تصویر های را در کلپ های شان به نمایش میگزارند که بیانگر حقوق زنان است.

سوسن فیروز آواز خوان جوان موسیقی رپ میخواند:

زن اگر ناقص العقل است

همسرت ناقص العقل است

خواهرت ناقص العقل است

مادرت ناقص العقل است ...

طی سال های اخیر در رابطه به محو خشونت علیه زنان دولت و نهادهای مدنی تلاش های زیادی کرده اند اما برخی از جوانان مبارزه علیه زنان از طریق شعر و موسیقی را بیشتر تاثیر گذار میخوانند.

رویا موسوی فارغ تحصل فاکولته ژورنالیزم ولایت بلخ میگوید که اگر چه مردم افغانستان مردم سنتی و مذهبی استند که آهنگ های زنان را به دیده انتقادی مینگرند اما وی ابراز امیدواری میکند که این گونه آهنگ ها برای مردم انگیزه یی باشد که به این وسیله بر ضد خشونت فکر کنند.

موسوی میگوید موسیقی تاثیر خود را بالای مردم و جامعه دارد و امکان دارد این بالای سنت ها و فرهنگ های که در جامعه وجود دارد، در دراز مدت تاثیر گزار باشد.

طی سال های اخیر بیشتر شعر و موسیقی جوانان شاعر و هنرمند به موضوعات سیاسی روز متمرکز است و بیشتر تلاش میکنند تا از طریق هنر بر اصلاح و سنت های ناپسند جامعه بپردازند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG