لینک های دسترسی

Breaking News

مکسیکو مشهورترین قاچاقبر مواد مخدر را دستگیر کرد


اردوی مکسیکو روز جمعه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) اعلام کرد که رافایل کارو کوینترو، مشهورترین قاچاقبر مواد مخدر را که به جرم قتل وشکنجه یک مامور مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در سال ۱۹۸۵ محکوم شده بود، بازداشت کرده است.

کوینترو یکی از بنیانگذاران باند گوادلاهارا، یکی از قدرتمندترین سازمان‌های قاچاق مواد مخدر در امریکای لاتین در طول دهه ۱۹۸۰ و یکی از ارزشمندترین اهداف برای مقامات ایالات متحده می‌باشد.

مقامات امریکایی می‌گویند که کوینترو در سال ۱۹۸۵ دستور ربودن، شکنجه و قتل انریک کیکی کامارینا، مامور اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده را داده بود.

سپس او در همان سال بازداشت شد و یک محکمهٔ مکسیکو او را به ۴۰ سال حبس محکوم کرد. اما محکمهٔ در سال ۲۰۱۳، پس از ۲۸ سال زندان، دستور آزادی او را صادر کرد و دوباره به قاچاق مواد مخدر برگشت.

کوینترو پیش از این دست داشتن در قتل کامارینا را رد کرده بود.

دولت ایالات متحده پیش از بازداشت کوینترو از مکسیکو خواسته بود تا درصورت دستگیری این قاچاقبر معروف، او را به ایالات متحده مسترد کند.

کوینترو یکی از ۱۰ فرد صدرنشین در فهرست افراد فراری تحت تعقیب ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) است و امریکا برای بازداشت کوینترو جایزه ۲۰ میلیون دالری تعیین کرده است؛ جایزه‌ای که برای بازداشت یک قاچاقبر نادر است.

مایک ویگیل، رییس پیشین اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده گفت: "این احتمالاً یکی از مهم‌ترین بازداشت‌های دهه گذشته از نظر اهمیت برای ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر است".

آقای ویگیل افزود: "امیدوارم این شروع احیا روابط ضعیف بین ایالات متحده و مکسیکو در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر باشد."

عدم تمایل مکسیکو به استرداد کوینترو به ایالات متحده قبل از آزادی وی از زندان، همیشه منبع تنش بین دو کشور بوده است و واشنگتن احتمالا یک بار دیگر خواستار استرداد وی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG