لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: کمک‌های بشری برای جلوگیری از بحران اقتصادی افغانستان کافی نیست


دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی سازمان ملل متحد در افغانستان
دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی سازمان ملل متحد در افغانستان

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌‎گوید که کمک‌های بشری جامعه جهانی برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان کافی نیست و از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که در این زمینه توجه جدی کنند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در "نخستین کنفرانس اقتصاد افغانستان" در کابل گفت که کمک‌های بشری نمی‌تواند یک راه حل در دراز مدت باشد و تاکید کرد که باید بحران اقتصادی این کشور به گونۀ اساسی حل شود.

خانم لاینز افزود که نهادهای کمک‌کنندۀ بین‌المللی در افغانستان تلاش‌های شان را برای جلوگیری از بحران بشری و اقتصادی و کمک به نیازمندان در این کشور شدت داده و ملل متحد متعهد است تا معاش ماهوار آموزگاران و کارمندان صحی افغانستان را بپردازد.

او تاکید کرد که در حال حاضر، نیمی از مردم افغانستان با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و نیز سو تغذیه، جان بیش از یک میلیون کودک افغان را تهدید می‌کند.

نمایندۀ ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد همچنین نقش زنان و دختران افغان را در رشد اقتصاد افغانستان، حیاتی عنوان کرد و گفت که آنان نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

خانم لاینز حضور و سهم‌گیری زنان و دختران را در فعالیت‌های اقتصادی افغانستان مهم عنوان کرد و گفت که جامعه جهانی نیز خواهان سهم‌گیری آنان در چنین فعالیت‌ها است.

او همچنین خواستار رفع تحریم‌ها به ویژه آزادسازی دارایی‌های افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا شد و تاکید کرد که سازمان ملل متحد در این مورد به تلاش‌هایش ادامه خواهد داد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

خواست طالبان از امریکا

ملا محمد حسن اخند، رییس الوزرای حکومت طالبان در این کنفرانس گفت که انجماد دارایی‌های این کشور از سوی ایالات متحده سبب بحران بشری و اقتصادی در این کشور شده و از امریکا خواست که باید پول‌های مردم افغانستان را آزاد کند.

آقای حسن اخند افزود که کشورهایکه خود را مدافعین اصلی حقوق بشر می‌دانند با انجماد پول‌های افغانستان، مردم این کشور را با بحران بشری مواجه ساخته اند.

رییس الوزرای حکومت طالبان تاکید کرد که امنیت در افغانستان تامین شده‌ و از نهادهای بین‌المللی خواست که در بخش‌های مختلف در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

آقای حسن آخند همچنین گفت که آنان شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده اند و از جامعه جهانی به ویژه کشورهای اسلامی خواست که حکومت این گروه را به رسمیت بشاسند.

جامعهٔ جهانی تاکید دارد که طالبان را تا زمانیکه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، به رسمیت نخواهد شناخت.

در این حال، عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان گفت که در دو دهۀ گذشته، افعانستان به کمک‌های خارجی استوار بود و ۷۵ درصد منابع این کشور از این کمک‌ها تامین می‌شد.

آقای حنفی تاکید کرد که این کمک‌ها برای افعانستان موثر نبود و زمینه فساد اداری را در این کشور مساعد ساخته بود.

آقای حنفی همچنین افزود که حکومت این گروه نمی‌خواهد "استقلالیت اقتصاد" افغانستان را قربانی شرط‌های تمویل کننده‌گان خارجی کند.

XS
SM
MD
LG