لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت فدرال امریکا پس از نزدیک به دو دهه جزای مرگ را تطبیق کرد


حکومت ایالات متحده روز سه شنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) پس از نزدیک به دو دهه نخستین حکم اعدام را بر اساس حکم سیستم قضایی فدرال تطبیق کرد.

دانیل لیویس لی، ۴۷ ساله، که به کشتن اعضای یک خانواده سه نفری در سال‌ ۱۹۹۶ مجرم شناخته شده بود، صبح سه شنبه با زرق دوای کشنده در زندان شهر تیری هوت ایالت اندیانا اعدام شد.

اعدام دانیل لی با موجی از انتقادات از سوی گروه‌های مدافع حقوق مدنی و بستگان خانواده‌ای که لی به قتل آن مجرم شناخته شده بود، روبرو شده است. منتقدان استدلال می‌کنند که حکومت برای مقاصد سیاسی، "فوریت غیرضروری و ساختگی" را برای تطبیق حکم اعدام ایجاد می‌کند.

رث فریدمن، یکی از وکلای مدافع لی گفت : "شرم است که حکومت زمان را برای تطبیق این حکم اعدام در جریان همه‌گیری (کروناویروس) مساعد یافت و شرمسارانه‌تر از آنکه حکومت در نهایت این اعدام را با شتاب انجام داد".

مخالفت‌ها با اعدام دانیل لی بسیار شدید، بود تا اینکه محکمۀ عالی ایالات متحده صبح روز سه شنبه، با پنج رای موافق و چهار رای مخالف، به تطبیق این حکم رای داد و اندکی بعد وی اعدام شد.

به نظر می‌رسد که تطبیق حکم اعدام لی، آنهم در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، گفتمان تازۀ ملی را در مورد اصلاحات سیستم جزا در نظام عدلی و قضایی ایالات متحده دامن بزند.

ویلیم بار، وزیر عدلیۀ ایالات متحده گفته است که آن وزارت، به شمول حکم اعدام، موظف به تطبیق احکامی است که از سوی محکمه صادر می‌شود، اما بستگان قربانیان می‌گویند که این حکم بر خلاف رای آنان اجرا شده است.

قرار است دو حکم دیگر اعدام بر اساس فیصله و حکم حکومت فدرال امریکا در این هفته انجام شود.

ایالت‌های امریکا همواره بر اساس حکم محاکم ایالتی اعدام را تطبیق می‌کنند و تنها سال گذشته ۱۹ نفر بر اساس چنین احکام در ایالت های مختلف امریکا اعدام شدند، اما تطبیق حکم اعدام به سطح حکومت فدرال امریکا بسیار نادر است و از سال ۱۹۸۸ به اینسو تنها سه حکم اعدام فدرال تطبیق شده است.

پیش از اینکه دانیل لی بر اساس حکم محکمۀ فدرال اعدام شود، لویس جونس، شهروند دیگر امریکا در سال ۲۰۰۳ بر اساس حکم فدرال اعدام شد. جونس به ربودن، تجاوز و قتل یک زن جوان مجرم شناخته شده بود.

XS
SM
MD
LG