لینک های دسترسی

Breaking News

سرپرست سفارت امریکا در کابل با حکمتیار دیدار کرد


رهبر حزب اسلامی از ماه می به این طرف در کابل به سر می‌برد
رهبر حزب اسلامی از ماه می به این طرف در کابل به سر می‌برد

سفارت امریکا در کابل گفته است که هوگو لارنس، شارژدافیر خاص این سفارت در کابل، با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در رابطه به پروسۀ صلح، اشتراک در انتخابات و برخی مسایل دیگر گفتگو کرده است.

بر بنیاد اعلامیۀ این سفارت، آقای هوگو لارنس روز سه شنبه با گلبدین حکمتیار دیدار کرده است.

پس از امضای توافقنامه صلح گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی و آمدنش به کابل در چهارم ماه می سال روان عیسوی، دیدار دیروز هیأت بلندپایه امریکایی با وی، نخستین دیدار است.

دو ماه قبل، رهبر حزب اسلامی در یک کنفرانس خبری گفته بود که به جز از مقام‌های سفارت امریکا در کابل، حدوداً با تمام سفیران و دیپلوماتان سفارت‌های خارجی در کابل دیدار کرده است.

اعلامیۀ سفارت امریکا گفته است که در این دیدار، سفیر لارنس در مورد توافق صلح با حکومت وحدت ملی و مؤفقیت آن – که در اعلامیه از آن به عنوان توافقنامه تاریخی نام برده شده است – بار دیگر از آن حمایت کرده است.

این اعلامیه گفته است که آقای لارنس، به ضرورت یک روند گسترده و همه جانبۀ صلح افغانستان به رهبری حکومت و شهروندان این کشور، تأکید کرده است "سفیر لارنس از تعهدات حکمتیار در رابطه به صلح و دموکراسی استقبال کرده است و برای رسیدن به ثبات و صلح، بر اهمیت احترام به حقوق بشر، موازین قانون اساسی و آزادی بیان تأکید کرده است".

سفارت امریکا افزوده است، دو جانب توافق داشتند که انتخابات با اعتبار، گسترده و شفاف برای آرامش اقوام ساکن در افغانستان و رسیدن به اهداف مشترک آنان بسیار مهم است.

رئیس جمهور غنی با رهبر حزب اسلامی در هشتم ماه میزان سال گذشتۀ خورشیدی، توافقنامه صلح را امضا کرد که بر اساس آن حکومت وحدت ملی در کنار سایر تعهدات، به آزادساختن زندانیان سیاسی حزب اسلامی نیز تعهد کرده بود؛ اما حزب اسلامی می‌گوید که حکومت افغانستان تا اکنون شماری کم زندانیان این حزب را آزاد کرده است.

XS
SM
MD
LG