لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین کشتی حامل افراد تخلیه شده از اسراییل به قبرس رسید


نخستین گروه از افراد تخلیه شده توسط ایالات متحده از اسراییل روز سه شنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) با یک کشتی چارتر شدهٔ تفریحی به قبرس رسید.

مقامات قبرس می‌گویند که در نظر دارند تا روز دوبار کشتی‌هایی را به اسراییل بفرستند تا کسانی را که می‌خواهند آن جا را ترک کنند، به این جزیره انتقال دهد.

این کشتی ۱۵۹ نفر را از بندر حیفا در شمال اسراییل تخلیه کرد که عمدتاً افراد مسن، خانواده‌هایی با کودکان و گردشگران شامل آن بودند.

جولی فشر، سفیر ایالات متحده در قبرس، از امریکایی‌های که توسط این کشتی به قبرس منتقل شده بودند، استقبال کرد.

فشر به خبرنگاران گفت: "این لحظهٔ بسیار چالش برانگیز است. کسانی که تصمیم می‌گیرند اسراییل را ترک کنند، ما می‌خواهیم به آنان کمک کنیم و هر کاری را که می‌توانیم انجام دهیم تا این کار تا حد امکان راحت‌تر شود."

سفیر ایالات متحده گفت که قبرس برای شهروندان امریکا و سایر کشورها سهولت‌هایی را فراهم کرده است.

انتظار می‌رفت این کشتی تفریحی که گنجایش ۲۵۰۰ نفر را دارد، شمار بیشتری را تخلیه کند و قرار است چهار بار برای تخلیه افراد به اسراییل برود.

ویکتور پاپادوپولوس، سخنگوی رییس جمهور قبرس به رادیوی دولتی آن کشور گفت که هر ۱۲ ساعت یک کشتی از بندر حیفای اسراییل برای تخلیه افراد خارجی به سمت قبرس حرکت خواهد کرد.

تیودوروس گوتسیس، سخنگوی وزارت خارجهٔ قبرس گفت که کشورش متعهد به کمک به بازگرداندن اتباع خارجی است و اطمینان حاصل خواهد کرد که تمام تسهیلات لازم برای اسکان آنان فراهم شود.

قبرس به عنوان یک مرکز انتقال امن برای اتباع خارجی که پس از حمله حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر در آن کشور گیرمانده اند، استفاده می‌شود.

پیش از این نیز ۶۲۵ نفر از اسراییل به قبرس تخلیه شده بودند که بیشتر آنان به کشورشان بازگشته اند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که در نتیجهٔ آن،‌ به گفتهٔ مقامات اسراییلی،‌ ۱۴۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان و شهروندان خارجی کشته شدند.

اسراییل نیز در یک اقدام انتقامجویانه،‌ نوار غزه را به طور دوامدار هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار داده است که تا حالا کشته شدن دست‌کم دو هزار ۷۵۰ نفر که اکثر شان غیرنظامیان اند،‌ تایید شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG