لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین نمایشگاه آثار خطی قرآن در واشنگتن


معصومه فرهاد مسوول نمایشگاه و سیمون ریتیگ معاون وی در نمایشگاه قرآن کریم در واشنگتن دی سی
معصومه فرهاد مسوول نمایشگاه و سیمون ریتیگ معاون وی در نمایشگاه قرآن کریم در واشنگتن دی سی

در نگارستان آرتور سکلر در واشنگتن دیسی ،گنجینه های از موزیم هنرهای اسلامی ترکیه به نمایش گذاشته شده است که در آن انواع مختلف نسخه های خطی قرآن با طرح و دیزاین مختلف میناتوری به چشم مى خورد.

در آن نمایشگاه، نسخه های قرآن به اندازه های مختلف به چشم می خورد اما دو صفحۀ یک نسخۀ قرآن که قدامت آن به قرن پانزدهم بر می گردد، به اندازۀ بزرگ است که گفته می شود، برای انتقال آن به یک وسیله نیاز است.

دو ورق این نسخۀ قرآنی ۱.۵ متر عرض و ۲.۱ متر طول داشته و سطر های خطاطی شدۀ آن بین ۲۰ تا ۲۲ سانتی متر ارتفاع دارد.

این نسخۀ قرآن که با شیوۀ زیبای ثلث به تحریر درآمده، به گفتۀ معصومه فرهاد، مسوول این نمایشگاه به دوران تیمور که به "تیمور لنگ" مشهور بود بر می گردد و خطاط آن عمر اقتا است.

خانم فرهاد به اسوشیتدپرس گفت" تیمور به نسخ قرآنی با نوشتن کوچک آیات قرآن که در داخل یک انگشتر جا می شد، راضی نشد و می خواست آیات قرآنی با خط درشت تری نگاشته شود. عمر آقتا هم باوجودیکه شاهکار خط نازک آیات قرآن توانمندی بیشتری می طلبید با جرأت تمام به نوشتن قرآن به این اندازه مبادرت ورزید که با تشویق و تحسین تیمور مواجه شد."

خانم فرهاد علاوه می کند این نسخۀ قرآن دارای صدها صفحه بوده است که با گذشت زمان یا از بین رفته یا هم دیگر در دسترس قرار ندارد. و این دو صفحۀ آن در قرن ۱۹ توسط یک بریتانیایی سیاح در یک آرمگاه در شرق ایران کشف شد.

صفحات باز قرآن خود بازگو کنندۀ قدامت آن است که ترجمۀ آن آیات به زبان انگلیسی در روی محفظۀ آن نیز به چشم می خورد.

قدامت این نسخۀ قرآن به دورۀ تیمور معروف به "تیمور لنگ" بر می گردد.
قدامت این نسخۀ قرآن به دورۀ تیمور معروف به "تیمور لنگ" بر می گردد.

همه جلدهای قرآن و صفحات نسخه های آیات قرآن در ضمن، بازگو کنندۀ یک هنر دیرینه و تاریخی خطاطی و میناتوری می باشد.

هنر خطاطی در بسیاری از کشور های جهان امروز، رنگ باخته است، اما در این نمایشگاه برگ ها و جلد های قرآن با شیوه های مختلف خطی، از کوفی زاویه دار گرفته تا نسق، ثلث و خطاطی به شیوۀ پر کاری با سیاهی و رنگ طلایی و انواع مختلف میناتوری ها به چشم می خورد.

در کنار آن وسایل از قبیل نی، سیاهی و رنگ های طلایی که چند قرن پیش از آن برای پرکاری خطوط استفاده می شد نیز به نمایش گذاشته شده است که می تواند توجه بازدید کنندگان نسل امروز را که با کمپیوتر سر و کار دارند، به خود جلب کند.

متن عربی قرآن در طول تاریخ متحول بوده که ابتدا با خط کوفی و بعداً شش نوع دیگر خط به آن علاوه گردید.

در این نمایشگاه می توان تنوع سرسام آوری را در نسخه های قرآن مشاهده کرد. معصومه فرهاد گفت که این نمایشگاه "سبک های مختلف خوشنویسی، خطاطی و تذهیب را به نمایش می گذارد.

مسوولین این نمایشگاه می گویند قرآن های موجود در نمایشگاه سیمتسونیان واشنگتن دی سی، اصلاً از شرق نزدیک، مصر، سوریه، افغانستان، ایران، ترکیه و عراق می باشند که در روز های پایانی امپراتوری عثمانی، حکومت کار های هنری با ارزش را از سرتاسر امپراتوری به استانبول انتقال داد که تاکنون در موزیم هنر های اسلامی ترکیه نگهداری می گردند.

در این نمایشگاه مجموعۀ از ۴۳ نسخه و برگ های خطی قرآن کریم با میناتوری های مختلف، از ۱۵ اکتوبر تا بیستم فبروری ۲۰۱۷ در موزیم هنر آسیایی سیمیتسونیان شهر واشنگتن دی سی به روی علاقمندان به نمایش گذاشته شده است.

XS
SM
MD
LG