لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: سیلاب‌ها در غور جان ده‌ها نفر را گرفت


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در اثر جاری‌شدن سیلاب‌های روز جمعه ۱۷ می (۲۸ ثور) ده‌ها نفر جان باختند.

این وزارت امروز شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که ولسوالی‌های فیروزکوه، دولتیار، شهرک، تولک، دولینه، مرغاب و لعل و سرجنگل و مرکز ولایت غور متحمل تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی ناشی از سیلاب‌ها شده است.

در اعلامیه آمده است:‌ " از اثر سیلاب در مرکز و و لسوالی‌ها تا به حال ۵۰ تن شهید، ده‌ها تن مفقود، دوهزار خانه طور کلی و چهارهزار خانه طور قسمی تخریب، دوهزار و ۵۰۰ باب دوکان، صدها هکتار زمین زراعتی، صدها پل و پلچک و سربند، صدها هزار درخت مثمر و غیرمثمر از بین رفته، هزاران مواشی تلف شده و راه‌های مواصلاتی این ولایت نیز مسدود می‌باشد".

به گفتۀ این وزارت، این آمار نهایی نیست و ممکن آمار قربانیان و میزان خسارات مالی افزایش یابد.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در ایکس نوشت که به نهادهای مسوول هدایت داده شده تا به کمک سیلاب‌زدگان غور بشتابند.

او از افراد متمول نیز خواسته که در هماهنگی با نهادهای حکومت طالبان به سیلاب‌زدگان ولایت غور کمک فراهم کنند.

افغانستان طی دو هفتۀ پسین شاهد سیلاب‌های مدهش بوده است. پیش از این ملل متحد گزارش داده است که سیلاب‌های اخیر باشندگان ۲۱ ولسوالی را در ولایات بغلان، بدخشان و تخار از نظر جانی و مالی به شدت متضرر کرده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که تا اکنون ۱۸۰ کشته و ۲۸۰ زخمی در این سیلاب‌ها تایید شده است که در بین قربانیان ۵۱ کودک کمتر از پنج سال و ۷۴ زن نیز شامل است.

اما همکاران مرکز هماهنگی واکنش اضطراری جامعه اروپا در افغانستان، بیش از ۸۰ هزار نفر در سیلاب‌های هفته گذشته در افغانستان آسیب دیده اند.

اتحادیه اروپا در صفحه ایکس نوشت ۳۳۱ نفر در این سیلاب‌ها جان باخته، ۳۹۶ نفر دیگر مجروح شده و نزدیک ۱۲هزار خانه ویران یا آسیب دیده است.

پیش از این، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر (IFRC) گفته است که به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نیازهای بشری از قبل موجود در این کشور افزایش یافته است.

این فدراسیون گفته است که از ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۵ ولایت بر اثر بارندگی‌های شدید و سیلاب در فصل بهار آسیب دیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG