لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی بیش از هفت میلیون افغان را سیلاب‌ تهدید می‌کند


اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث افغانستان می‌گوید که بر اساس پیش‌بینی این اداره میزان بارندگی‌ها امسال بیشتر خواهد بود و از این رو میلیون‌ها افغان در نقاط مختلف با تهدید مواجه اند.

احمدتمیم عظیمی، سخنگوی این اداره امروز دوشنبه ۲۰ اپریل (اول ثور) به صدای امریکا گفت که زندگی بیش از هفت میلیون نفر را در سراسر آن کشور سیلاب‌ها تهدید می‌کند که از این میان یک میلیون و ۲۹ هزار نفر در میزان بلند آسیب‌پذیری قرار دارند.

این اداره می‌گوید که ولایات هرات، قندهار، فراه، بادغیس، غور، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا، کابل، لوگر، میدان‌وردک، کنر و غزنی، بیشتر در معرض آسیب‌ها سیلاب قرار دارند.

آقای عظیمی افزود: "این هفت میلیون نفر را سه دسته تقسیم کردیم که کتگوری اول آن یک میلیون و ۲۹ هزار نفر است که اولویت ما کمک‌رسانی و کاهش آسیب‌پذیری این‌ها است. کتگوری دوم سه میلیون نفر است و کتگوری سوم سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است".

این اداره در نظر دارد که برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها با همکاری وزارت انرژی و آب، پروژه‌های وقایوی تحکیم دریاها، دریاچه‌ها، رودها و کانال‌های شهری را در پنج حوزۀ دریایی و ولایات مختلف افغانستان عملی کنند.

همچنان به گفتۀ عظیمی، حوادث طبیعی در یک ماه گذشته جان ۵۶ تن را گرفته و ۳۱ نفر را نیز مجروح ساخته است.

او افزود: "بیش از ۵۹۸ خانه به صورت کلی تخریب شده است و ۳۰۷۶ خانه به صورت قسمی خسارمند شده است. حدود شش هزار زمین به صورت کلی و قسمی تخریب شده است".

آمار این اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث نشان می‌دهد که سیلاب‌ها و حوادث طبیعی در ماه حمل، ۲۴۵ کیلومتر سرک، ۳۸ مسجد و یک مکتب را تخریب کرده است.

XS
SM
MD
LG