لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: روس‌ها با تبعیض روبرو اند


سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در خطابه‌اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن دفاع از جنگ روسیه در اوکراین، غرب را به داشتن غرایض نژادپرستانه در مورد روسیه متهم کرد و مدعی شد که روس‌ها در استونیا، لتویا و اوکراین با تبعیض روبرو اند.

لاوروف روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در صحبت با خبرنگاران در نیویورک با تکرار نارضایتی‌ها از همسایۀ خود و غرب، از جنگ کشورش در اوکراین دفاع کرد.

او گفت: "ما عمیقاً معتقد استیم که همسایگان غربی ما در مقابل روسیه به عنوان یک کشور و به عنوان یک ملت غرایض نژادپرستانه دارند. اگر حقیقتی موجود است که خلاف آنچه باشد که من در مورد تبعیض روس‌ها در استونیا، لتویا و اوکراین می‌گویم، جایی‌که قانونی تصویب شد که همه چیز را ممنوع می‌کند، می‌توانیم روی آن بحث کنیم."

از جانب دیگر ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهوری اوکراین، خطاب به شهروندان روسی که در حال بسیج شدن برای جنگ بر ضد اوکراین اند، گفت که بهتر است به جای کشته شدن در یک جنگ جنایتکارانه، تسلیم شوند.

زیلینسکی روز شنبه ۲۴ سپتمبر تضمین کرد که نیروهای جدید اردوی روسیه به جای مرگ یا جراحت احتمالی در جنگ علیه نیروهای کیف، بهتر است تسلیم شوند. او گفت که آنان مصوون خواهند بود.

او در خطابۀ شبانۀ خود دوباره به زبان روسی صحبت کرد تا پیام خود را به سربازان احتیاط در حال بسیج شدن برساند.

در این پیام زیلینسکی گفت: "فرار از این بسیج جنایتکارانه بهتر از فلج شدن و پاسخگویی به محکمه به خاطر شرکت در این تجاوز است. تسلیم شدن به اسارت اوکراین بهتر از قرار گرفتن در زیر ضربات تسلیحات ما است، زیرا اوکراین در این جنگ دفاع می کند."

همه پرسی برای الحاق با روسیه

از سوی دیگر، همه پرسی سازماندهی شده توسط کرملین در مناطق اشغالی اوکراین ادامه یافت تا بهانه‌ای برای الحاق آن ساحات به روسیه ایجاد شود.

برای اجرای همه پرسی که از روز جمعه آغاز شد، مقامات انتخاباتی همراه با افسران پولیس، برگه‌های رای را به خانه ها بردند و به "دلایل امنیتی" مراکز رای گیری سیار را راه اندازی کردند.

سرگی لاوروف، در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک، از همه پرسی‌های جاری در خرسون و زاپوریژیا در جنوب و شرق مناطق لوهانسک و دونتسک دفاع کرد.

اوکراین و متحدان غربی آن می گویند که این همه پرسی ها هیچ جنبۀ قانونی ندارد. آنها ادعا کردند که این همه پرسی یک تلاش نامشروع از سوی مسکو برای تصرف سرزمین اوکراین از مرز روسیه تا شبه جزیره کریمیه است.

در همین حال، روس هایی که برای دفاع از کشور شان در حالت احتیاط قرار دارند و کسانی که تجربه نظامی قبلی دارند، به دنبال پیام ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، برای بسیج و پیوستن به اردو، به مراکز استخدام می روند.

حکومت روسیه اعلام کرد که هدف فعلی بسیج ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط است. وزارت دفاع وعده داده است که نتایج اولیه را تا پایان ماه سپتمبر منتشر کند.

XS
SM
MD
LG