لینک های دسترسی

Breaking News

برای نخستین بار زنان محافظ کعبه گماشته شدند


برای نخستین بار گروهی از نظامیان زن برای تامین امنیت کعبه در جریان مناسک حج گماشته شده اند که مونا، دختر یک نظامی پیشین عربستان سعودی یک عضو این گروه است.

از ماه اپریل به اینسو، ده‌ها سرباز زن در تشکیلات امنیتی عربستان سعودی که وظیفۀ تامین امنیت اماکن مقدس مسلمانان در مکه و مدینه را به دوش دارند، شامل شده اند.

مونا که از گرفتن نام خانوادگی اش پرهیز کرد، در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت: "به نقش گام‌های پدر مرحومم پا می‌گذارم تا سفر وی را تکمیل کنم، اینجا در صحن کعبه، مقدس‌ترین مکان بایستم، به زایرین خدمت کنم که یک کار بسیار اصیل و پرافتخار است."

سمر، بانوی دیگر محافظ کعبه است که می‌گوید تحصیلاتش را در رشتۀ روانشناسی به پایان رسانده است، اما با تشویق اعضای خانواده‌اش به صفوف قوای مسلح عربستان سعودی پیوسته است.

خانم سمر به خبرگزاری رویترز گفت: "این دستآورد بزرگ برای ما است و خدمت به حجاج، حفاظت از کشور مان و خدمت به مهمانان خدا بزرگترین افتخار است."

مناسک حج سال گذشته به دلیل شیوع همه‌گیری کروناویروس برگزار نشد و امسال نیز به خاطر ادامۀ این همه‌گیری، با اشتراک شمار بسیار کم زایرین برگزار شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در چند سال اخیر یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را به عنوان بخشی از برنامه‌ها برای عصری سازی عربستان سعودی روی‌دست گرفته است تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند.

بر اساس برنامۀ اصلاحی شهزاده محمد، محدودیت رانندگی زنان در عربستان سعودی برداشته شد، به زنان بالغ اجازه داده شد تا بدون اجازه یا همراهی محرم شرعی شان سفر کنند و نیز به زنان در امور خانوادگی سهم و صلاحیت بیشتر داده شد.

اما از سوی دیگر، طرح های اصلاحی این شهزادۀ به ظاهر عصری‌ساز با سرکوبگری دگر اندیشان، به شمول فعالان حقوق زنان به همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG