لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت هوایی قوای خارجی از سربازان افغان افزایش می‌یابد


نیروهای مستقر خارجی در افغانستان هنگام ضرورت به نیروهای افغان حمایت‌های هوایی را فراهم می‌سازند
نیروهای مستقر خارجی در افغانستان هنگام ضرورت به نیروهای افغان حمایت‌های هوایی را فراهم می‌سازند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که در هفتۀ جاری، ظرفیت هوایی قوای خارجی مستقر در این کشور افزایش می‌یابد و هم‌زمان با آن، حمایت مأموریت حمایت قاطع از سربازان افغان نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور غنی، روز یکشنبه در نشستی با مقام‌های ملکی و منسوبین امنیتی در فرماندهی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در لغمان گفت، ظرفیت نیروهای هوایی خارجی دو برابر شده است.

او افزود "نیروهای هوایی و در این بخش به شما اطمینان می‌دهم که در سه روز گذشته نیروهای هوایی خارجی دو برابر شده اند؛ از این پس انشاالله و تعالی، نیروهای هوایی، به شکل کامل همکاری خواهد کرد".

پس از اعلام راهبرد دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا در قبال افغانستان، مقام‌های نظامی خارجی مستقر در افغانستان، از اعزام پیلوتان بیشتر در میدان هوایی بگرام خبر داده بودند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این نیروها به مأموریت هوایی شان در افغانستان افزایش رونما خواهند ساخت.

افزایش حملات هوایی در نبرد افغانستان، نگرانی در مورد بلندرفتن آمار تلفات ملکی را در آن کشور نیز، به دنبال داشته است.

همین هفتۀ گذشته، در دو حملۀ جداگانۀ نیروهای خارجی در شیندند هرات و پل‌علم مرکز ولایت لوگر، نزدیک به ۲۸ غیرنظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) این آمار تلفات ملکی را در این دو ولایت تأیید کرده است.

یوناما گفته است که در نتیجۀ حمله‌ای هوایی در روستای بخت‌آباد شیندند هرات که در ۲۸ ماه گذشتۀ عیسوی انجام شد، کم از کم ۱۵ ملکی به شمول زنان و کودکان جان باختند و چهار تن دیگر زخمی شدند.

همچنان این اداره گفته است که در نتیجۀ حمله‌ای دیگر هوایی نیروهای خارجی در نزدیکی شهر پل‌علم مرکز ولایت لوگر، ۱۳ غیرنظامی کشته شدند و ۱۲ تن نیز زخم برداشتند.

بر اساس آمار یوناما، در شش ماه اول سال روان میلادی، در نتیجۀ حملات هوایی شمار کشته‌ها و زخمیان ناشی از حملات هوایی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG