لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد سیاستمداران پیشین افغان از حکومت


سیاستمداران و رهبران پیشین جهادی امروز از عملکرد کنونی حکومت انتقاد کردند.

صبغت‌الله مجددی، یکی از رهبران پیشین جهادی امروز در همایشی در کابل از رئیس جمهور غنی انتقاد کرد و گفت، آنان در پی بحرانی‌شدن افغانستان نیستند؛ بلکه می‌خواهند اصلاحات حقیقی در حکومت اشرف غنی رونما گردد.

آقای مجددی که در نشست مشورتی یکی از احزاب سیاسی در کابل سخن می‌زد، افزود "رئیس جمهور بفهمد کسانی‌ تو را به تخت نشاندند، می‌توانند پس هم بکنند".

صبغت‌الله مجددی، در هردو دور انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی، از اشرف‌ غنی حمایت کرده بود.

در همین حال، یونس قانونی، رئیس پیشین ولسی جرگه و معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز گفت که وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، عملاً بیانگر یک بحران، نامطلوب و غیرقابل تأیید است.

آقای قانونی افزود "اگر تنوع قومی را ما به رسمیت نشناسیم و ما به جای پذیرفتن این تنوع به سوی سیاست حذف، کثرت‌زدایی و غیره حرکت بکنیم، بحران افغانستان نه تنها حل نخواهد شد، بلکه پیچیده‌تر خواهد شد".

او گفت که تنوع سیاسی، مذهبی و قومی باید به صورت منطقی در نظر گرفته شود؛ در غیر آن فرصت‌های موجود قربانی رقابت‌های منفی میان رهبران سیاسی خواهد شد.

این انتقاد، آقای قانونی پس از برکناری احمدضیا مسعود هم‌حزبی وی از حکومت صورت می‌گیرد.

محمدکریم خلیلی میزبان مراسم امروز، وضعیت را شکنند توصیف کرد و گفت، در صورت عدم تفاهم سران سیاسی و "جهادی"، افغانستان به میدان جنگ نیابتی تبدیل خواهد شد.

او افزود "تداوم جنگ ما را به سوی یک جنگ نیابتی بزرگ پیش خواهد برد. این نشست‌ها و حرکت‌های ما جنبه تخریبی نداشته، بلکه جنبه انتقادی از ضعف‌های حکومت وحدت ملی دارد".

اما جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، گفت، طوری که از نام حکومت وحدت ملی پیداست، همه‌شمول است و سران حکومت در کنار هم، با تفاهم امور را مدیریت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG