لینک های دسترسی

Breaking News

نورستانی: اعلام‌‌نشدن به موقع نتایج انتخابات، اشتباهم بود


احمدیوسف نورستانی به روز شنبه از سمت‌اش به حیث رئیس کمیسیون مستقل انتخابات استعفا داد.
احمدیوسف نورستانی به روز شنبه از سمت‌اش به حیث رئیس کمیسیون مستقل انتخابات استعفا داد.

احمدیوسف نورستانی پس از سه سال مأموریت در رأس کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز استعفای خود را به ریاست جمهوری فرستاد و رئیس جمهور غنی نیز بلادرنگ از این تصمیم آقای نورستانی استقبال کرده و استعفانامه‌اش را امضا کرد.

آقای نورستانی در مصاحبۀ اختصاصی به صدای امریکا گفت، به دلایل فشارهای داخلی و خارجی بر حکومت، احترام به منافع ملی و بیرون‌رفت افغانستان از بن‌بست‌های که اکنون پیش‌روی روند انتخابات قرار دارند، استعفا داد.

او گفت "با خود فیصله کردم که کمیسیون را رها کنم، در ضمن حکومت از این بن‌بست رهایی یابد، راه آزاد شود که اگر با رفتن من خارجیان با حکومت کمک می‌کنند، به آن ادامه دهند. هیچ فشاری از سوی حکومت وجود نداشت که باید این پُست را رها کنم، به رضایت خود این کار را کردم."

نورستانی افزود که هیچگاهی انتخابات شفاف در افغانستان برگزار نمی‌گردد؛ زیرا امنیت وجود ندارد و شمار دقیق رأی‌دهنده‌گان معلوم نیست. او تأکید کرد که اگر اصلاحات انتخاباتی به میان نیاید، شمار دقیق رأی‌دهنده‌گان مشخص نشود و تذکره‌های الکترونیکی توزیع نگردد، انتخابات آینده نیز پر از مشکلات خواهد بود.

رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به این پرسش صدای امریکا که اشتباه تان در دوران مأموریت سه ساله چی بود؟ گفت "بزرگترین اشتباهم این بود که نتایج انتخابات ریاست جمهوری به موقع اعلام نشد، هر چی می‌شد می‌شد، افراد کشته می‌شدند، کسی افغانستان را تجزیه می‌کرد، هر چند تصمیم شخصی‌ام هم نبود و ما در کمیسیون ۹ بودیم و باید همه تصمیم می‌گرفتند، همه موافق بودند که اعلام نشود."

اما استعفای آقای نورستانی تأثیری روی کار کمیسیون مستقل انتخابات خواهد داشت؟

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به صدای امریکا گفت که نظر به قانون هر کس حق تصمیم‌گیری دارد و می‌تواند استعفا دهد؛ اما با رفتن آقای نورستانی، کار این نهاد به صورت عادی پیش خواهد رفت.

او افزود که براساس اصول اداری، تمام مسؤولیت‌های آقای نورستانی به معاون کمیسیون مستقل انتخابات منتقل شده و اکنون رهبری این نهاد را عبدالرحمان هوتکی به دوش دارد.

آقای نور افزود "کمیسیون به کار خود ادامه می‌دهد، جلسات خود را، کار روی انتخابات آینده جریان دارد، این کدام مشکل جدی نیست و این یک مسألۀ معمولی است."

نور گفت که کمیسیون روی برنامه‌های برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی که در ۲۴ میزان امسال مشخص شده است، مصروف است و استراتیژی چگونگی برگزاری این انتخابات را تدوین می‌کند.

اما سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که اگر حکومت بودجۀ برگزاری انتخابات را فراهم کند، در تاریخ تعیین‌شده مردم برای انتخاب نماینده‌گان شان در ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی پای صندوق‌های رأی خواهند رفت؛ اما در غیر آنصورت این کار ممکن نیست.

نورستانی: من بخاطر مصلحت ملی استعفا کردم
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00

XS
SM
MD
LG