لینک های دسترسی

Breaking News

یک امریکایی به خاطر اخذ رشوه از شرکت ساختمانی افغان به حبس محکوم شد


یک امریکایی به خاطر اخذ رشوه از شرکت های ساختمانی افغان به بیش از هشت سال حبس محکوم شد.

مارک ای میلر که ۴۹ سال عمر دارد، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ برای قول اردوی انجنیری اردوی ایالات متحده کار می کرد. او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در یک پایگاه نظامی نیرو های امریکا در ولایت خوست در شرق افغانستان مستقر بود و مسؤولیت مدیریت و نظارت از برخی قرارداد های پروژه های ساختمانی را در آن ولایت به عهده داشت.

این پروژه ها از سوی حکومت ایالات متحده تمویل و توسط قول اردوی انجنیری اردوی آن کشور برای عملی شدن با شرکت های افغان قرارداد می شد.

قول اردوی انجنیری اردوی ایالات متحده یک اداره حکومت فدرال آن کشور بوده که زیر نظارت وزارت دفاع امریکا فعالیت می کند و حدود ۳۷ هزار کارمند نظامی و ملکی دارد.

میلر در محکمه اعتراف کرد که هنگام اجرای وظیفه در افغانستان حدود ۳۲۰ هزار دالر امریکایی را از شرکت های ساختمانی افغان در بدل اعطای این قرارداد ها دریافت کرده بود.

در سال ۲۰۰۹ قول اردوی انجنیری اردوی ایالات متحده قرارداد احداث یک سرک را از خوست تا مرز پاکستان به ارزش ۲،۹ میلیون دالر به یک شرکت ساختمانی افغان سپرد و سپس ارزش این قرارداد به بیش از هشت میلیون دالر افزایش داده شد.

میلر مسؤولیت نظارت از کار این شرکت را در این پروژه بر عهده داشت و باید پیش از پرداخت پول به این شرکت، تایید می کرد که شرکت ساختمانی مطابق شرایط قراداد کارش را اجرا کرده است.

این کارمند پیشین قول اردوی انجنیری اردوی ایالات متحده به محکمه گفت او در طول اجرای این پروژه حدود ۲۸۰ هزار دالر از مالکین این شرکت رشوه گرفته بود.

میلر افزود که او در بدل دریافت این پول از لغو این قرارداد جلوگیری کرد و خلاف قانون در برخی موارد با این شرکت ساختمانی همکاری می کرد.

مارک میلر همچنین گفت که او سپس ۴۰ هزار دالر دیگر را در بدل وعده اعطای قرارداد های ساختمانی دیگر از یک شرکت ساختمانی افغان بدست آورد.

محکمه ایالت الینای با مجرم شناختن میلر در قضیه رشوه ستانی از شرکت های ساختمانی افغان او را به ۱۰۰ ماه حبس محکوم کرد.

بر بنیاد حکم محکمه، میلر پس از آزاد شدن از زندان برای سه سال دیگر تحت نظارت خواهد بود. محکمه همچنین میلر را به پرداخت ۱۸۰ هزار دالر جریمه محکوم کرد و به ضبط یک موتر سایکل گرانبهای او نیز رای داد.

وزارت عدلیه ایالات متحده با نشر اعلامیه یی گفته است که این قضیه توسط اداره سر مفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) و اردوی امریکا تحقیق شد.

XS
SM
MD
LG