لینک های دسترسی

Breaking News

زمین در یکی از پنج سال آینده گرمتر از هر زمان دیگر خواهد شد


ادارۀ جهانی هواشناسی پیش بینی کرده است که ۴۰ در صد احتمال دارد که در پنج سال آینده درجه حرارت در کره زمین بیشتر از آن باشد که در توافقنامۀ اقلیم منعقدۀ پاریس تعیین شده است.

این نهاد جهانی روز پنجشنبه ۲۷ می (ششم جوزا) با نشر بیانیه‌ای پیش بینی کرده است که ۹۰ درصد امکان دارد که جهان ریکارد جدیدی از گرمترین سال را تا پایان ۲۰۲۵ ثبت کند.

هواشناسان همچنین گفته اند که اقیانوس اطلس شاهد طوفان‌های بحری خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

هواشناسان می گویند که امسال قسمت‌های زیادی از نیم‌کره شمالی ۰.۸ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دهه‌های اخیر خواهد بود و خشکسالی در جنوب غرب ایالات متحده ادامه خواهد داشت.

در توافقنامۀ اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، توافق شده است که گرمای زمین نباید از چند دهم یک درجۀ سانتیگراد بالا برود.

اما در گزارش ادارۀ جهانی هواشناسی آمده که ۴۰ درصد امکان دارد که در کم از کم یکی از پنج سال آینده گرمای زمین ۱.۵ درجه بیشتر از زمان پیش از صنعتی شدن جهان برسد. گرمای زمین در حال حاضر ۱.۲ درجۀ سانتیگراد گرمتر از زمان پیش از صنعتی شدن جهان است.

سال گذشته، ادارۀ جهانی هواشناسی پیش بینی کرده بود که حدود ۲۰ در صد احتمال وقوع چنین گرما وجود دارد.

لیون هرمانسن، دانشمند اقلیم در بریتانیا دلیل این افزایش دو برابر را پیشرفت در فناوری خوانده و گفت که زمین "در واقع بیش از آنچه فکر می‌کردیم گرم شده است" ، به ویژه در مناطق قطبی که تحت نظارت قرار دارند. هرمانسن گفت: "این یک هشدار است که ما باید اقدامات جدی اتخاذ کنیم."

مایکل مان، دانشمند اقلیم در پوهنتون ایالت پنسلوانیا می‌گوید که "تقریباً مطمین است" که دنیا حداقل یک بار در چند سال آینده از آستانه گرمای تعیین شده در کنفرانس اقلیم پاریس فراتر خواهد رفت. او افزود که یک یا دو سال بالاتر از ۱.۵درجه سانتیگراد نگران کننده نیست اما اگر این گرما مداوم باشد نگران کنند است.

XS
SM
MD
LG