لینک های دسترسی

Breaking News

یک پروفیسور انگلیسی ده‌ها سکۀ تاریخی را به افغانستان برگرداند


وزارت خارجۀ افغانستان روز یکشنبه (۱۷ سرطان) اعلام کرد که یک شهروند بریتانیایی، ۴۷ سکۀ تاریخی را دوباره به این کشور برگردانده است.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این سکه‌ها مربوط دورۀ یونان باختری و کوشانیان است.

به گفتۀ وی، پروفیسور مک‌ داوال، یک متخصص سکه‌های باستانی، این سکه‌ها را در مجموعه‌ آثار شخصی‌اش نگهداری می‌کرد که از طریق وزارت خارجه به موزیم ملی واگذار شد.

آقای احمدی، افزود: "آقای مک داوال، از این سکه‌ها برای تدریس کورس‌های سکه‌شناسی در دانشگاه دورهم کشور انگلستان استفاده می‌کرد...همین چند روز قبل او این سکه‌ها را به ریاست فرهنگی وزارت خارجه سپردند و از این طریق به موزیم ملی برگردانده شد".

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان، به نقل از این پروفیسور بریتانیایی، گفت که ۴۱ عدد این سکه‌ها نقره‌یی می‌باشند که از حومۀ گردیز و شش عدد مسی آن در سال ۱۹۷۴ میلادی از ولایت خوست افغانستان کشف شده است.

به گفتۀ وی، بر اساس معلومات، این سکه‌ها در دورۀ یونان باختری و کوشانی‌ها در ولایت کاپیسا ضرب زده شده اند. موزیم ملی افغانستان، واگذاری این سکه‌ها را تأیید کرد.

یحیی محب‌زاده، معاون آرشیف موزیم ملی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که ۴۱ عدد این سکه‌ها مربوط دورۀ یونان باختر و شش عدد دیگر از دورۀ کوشانی‌ها است.

آقای محب‌زاده، افزود: "از تاریخ پربار دورۀ کوشان و دورۀ یونان باختری (برخوردار است) و ارزش خاص هنری همان دوره‌ها را دارا است".

به گفتۀ معاون آرشیف موزیم ملی افغانستان، این سکه‌ها با پیگیری سفارت این کشور در لندن و همچنان تماس‌های موزیم افغانستان، برگردانده شده است.

XS
SM
MD
LG