لینک های دسترسی

Breaking News

آتش‌افروزی در کمپ پناهجویان: چهار افغان در یونان به زندان محکوم شدند


یک محکمهٔ یونان امروز ۱۲ جون (۲۲ جوزا) چهار پناهجوی افغان را که به آتش‌افروزی در بزرگترین کمپ‌ پناهجویان در اروپا متهم بودند، هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

محکمه این افراد را مجرم شناخت، اما وکیل مدافع آنان از منصفانه نبودن روند محاکمه شکایت کرد.

پیش از این وکیل مدافع آنان گفته بود که سه تن از این افراد در زمان توقیف کمتر از ۱۸ سال سن داشتند، اما محکمه با آنان به مثابهٔ افراد زیرسن برخورد نکرده است.

کمپ موریا در جزیرهٔ لسبوس میزبان ۱۰ هزار پناهجو بود، که در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ در نتیجهٔ آتش‌سوزی با خاک یکسان شد، اما آن حادثه تلفات جانی در قبال نداشت.

وکیل مدافع این شهروندان افغان فوراً استیناف طلب شد.

این شهروندان جوان افغان در حالی که دست‌بند زده شده بودند در محکمه حضور یافتند و انتظار می‌رود که دوباره به زندان اولونا در بیرون از آتن انتقال داده شوند.

دو شهروند دیگر افغان، در عین قضیه در ماه مارچ هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند.

به دلیل همه‌گیری کروناویروس، در اخیر روند محکمه به رسانه‌ها اجازه ورود داده نشد.

در حدود ۲۰ نفر که بیشتر شان اعضای گروه‌های همبستگی خارجی بودند، در بیرون محکمه گردهم آمده و خواستار رهایی این افراد شدند.

روند این محاکمه عمدتاً بر اساس گواهی یک پناهجوی دیگر افغان صورت گرفت که شش هموطن‌ خویش را منحیث مرتکبین این جرم شناسایی کرده است.

شاهدان عینی دیگر در این رویداد، افسران پولیس و کارمندان اطفاییه‌ بودند که در زمان آتش‌سوزی در کمپ حضور داشتند. همچنان، کارمندان ادارهٔ خدمات پناهجویی اروپا و گروه‌های غیر دولتی که در کمپ کار می‌کردند نیز از شاهدان این قضیه بودند.

پس از آن که این کمپ از بین رفت، در حدود ۱۳ هزار پناهجو،‌ به شمول کودکان، زنان حامله و افراد دارای معلولیت برای یک هفته در فضای باز به خوابیدن مجبور شدند.

مقامات پس از آن کمپ موقتی را در لسبوس ایجاد کردند که شش هزار پناهجو در آن زیست دارند.

در یونان در حدود ۱۰ هزار پناهجو زیست دارند و اکثریت آنان امیدوار اند در سایر کشورهای اروپایی مسکن‌گزین شوند.

XS
SM
MD
LG