لینک های دسترسی

Breaking News

٦٨٥٣ کشتۀ اردوی ملی افغانستان در یک دهه


محل انفجار امروز در آقا علی شمس چهلستون کابل
محل انفجار امروز در آقا علی شمس چهلستون کابل

به اساس ارقامی که ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع در صفحه تویتر خود منتشر کرده است تعداد تلفات منسوبین اردولی ملی با گذشت هر سال افزایش یافته است.

آقای عظیمی ضمن ذکر ارقام تلفات اردوی ملی افغانستان می گوید که در ۱۳۸۲ طی یک سال نه تن سرباز اردوی ملی کشته شده بود، اما این تعداد در سال ۱۳۸۳ پنجاه و یک تن، سال ۱۳۸۴ یکصد و سی و هشت تن، سال ۱۳۸۵ دوصد و شش تن، سال ۱۳۸۶ سیصد و بیست و پنچ تن، سال ۱۳۸۷ سیصد و هشتاد تن، سال ۱۳۸۸ ششصد و سی و پنج تن، ۱۳۸۹ هفتصد و چهل هشت تن بوده است.

همچنان در سال ۱۳۹۰ هشتصد و چهل و یک تن، سال ۱۳۹۱ یکهزار و یکصد و هفتاد تن، سال ۱۳۹۲ یکهزار و چهار صد تن افراد اردوی ملی کشته شده بودند، اما در شش ماه سال ۱۳۹۳ شمار سربازان کشته شده اردوی ملی به ۹۵۰ تن می رسد.

از جانب دیگر طبق یک گزارش تحقیقاتی صدای امریکا که در ماه مارچ نشر گردید، در بیش از یک دهه تلفات نیروهای پولیس و سربازان اردوی ملی افغانستان کم از کم ١٣٧٠٠ تن ذکر شده است.

در گزارش آمده است که از سال ٢٠٠٧ به اینسو طبق احصائیه ملل متحد حدود ١٥٠٠٠ افراد ملکی نیز در افغانستان کشته شده اند.

گزارش مذکور در مورد تلفات قوای ایتلافی به رهبری ناتو به اساس احصائیه صفحه انترنیتی بنام iCasualties می گوید که بیش از ٣۴٢٠ سرباز قوای متحدین ناتو نیز در افغانستان کشته شده اند که ٢٣١٥ نفر آن سربازان امریکایي میباشد.

سخنگوی وزارت دفاع دلیل افزایش تلفات را گسترش جنگ در کشور می گوید " جنگ است و بدوش گرفتن کل مسوولیت نظامی."

اما تحلیل گران نظامی در مورد علت افزایش تلفات نیروهای اردوی ملی نظریات مختلف دارند.

به باور عتیق الله عمرخیل تحلیل گر مسایل نظامی پلان گذاری درست، سوق و اداره درست، رهبری، نبود تجهیزات از مسایلی است که سبب بلند رفتن تلفات اردوی ملی در جنگ با مخالفین شده است.

آقای عمرخیل می گوید " یک سبب این بوده که ما بیشتر در جنگ دخیل شدیم، سبب دوم کمبود وسایل است، کمبود اکمالات است، قوت های هوایی فعالیت نمی کند و ما از خود نداریم و بلاخره در جنگ لیدرشیپ قوی ضرورت است، کسانی که تجارب جنگ را دارند، معلومات کافی دارند، مسلکی هستند،سوق اداره خود کرده می توانند کم است"

در این حال برخی خانواده های قربانیان اردوی ملی میگویند با مشکلات زیادی دست و گریبان اند و انتظار دارند که حکومت و بخصوص وزارت دفاع به مشکلات شان توجه کند.

فضل عمر یکی از خانواده های قربانیان اردوی ملی به صدای امریکا گفت ماه هانه ۱۵ هزار افغانی معاش برادرش اش را که در اردوی ملی کشته شده دریافت میکنند اما این پول برای زنده گی و تحصیل فرزندان برادرش کافی نیست.

او می گوید " خواهش ام این است که تا زمان ختم تحصیلات اولاد هایش از طرف دولت کمک درست شود تا انان تحصیلات شان را کنند و من بتوانم مصروف پیدا کردن نان باشم"

به اساس ارقام ارایه شده هشتاد و پنج در صد تلفات نیروهای اردوی ملی در اثر انفجار میان های کار گزاری شده توسط مخالفین رخ داده است.

این در حالیست که امروز در کابل ۴ تن از منسوبین اردوی ملی در اثر انفجار ماینی که از راه دور کنترول می شد و یک موتر نوع کاستر اردوی ملی را هدف قرار داد کشته شدند.

این واقع صبح امروز در ناحیه هفتم شهر کابل رخ داد.

در این انفجار همچنان ۱۲ تن دیگر زخم برداشتند که شش فرد ملکی و شش تن از منسوبین ارودی ملی در آن شامل اند.

XS
SM
MD
LG