لینک های دسترسی

Breaking News

چهار میلیون مسلمان بنگالی با تهدید سلب تابعیت و اخراج از هند روبرو است


مقام‌ها در هند روز دوشنبه فهرست ابتدایی شهروندان هندی ساکن در ایالت مرزی آسام آن کشور را اعلان کردند که در آن نام بیش از چهار میلیون نفر، عمدتاً مسلمانان بنگالی، شامل نیست.

ایالت آسام که هم مرز با بنگله دیش است، همواره دستخوش تنش های اجتماعی و فرقه‌ای بوده است. اکثریت بومی هندو در این ایالت از مهاجرت غیرقانونی بنگله دیشی های عمدتاً مسلمان به آسام شاکی بوده و بر ضد آن مبارزه می‌کنند.

حزب بهارتیا جانتا که نرندرا مودی صدر اعظم هند رهبر آن است، نیز از خواست هندوهای آسام حمایت کرده و در گذشته آقای مودی به خاطر رویکردهای به شدت ملی گرایانه و مسلمان ستیزانۀ حزب اش مورد انتقاد قرار داشت.

از بیش از ۳۲ میلیون باشندۀ ایالت آسام خواسته شده بود تا اسناد و مدارک شان را برای تثبیت شهروندی به مقام‌ها بسپارند و ثابت کنند که ۲۴ مارچ ۱۹۷۱ در آن ایالت زیست داشتند.

بر اساس پیمان آسام، که در سال ۱۹۸۵ از سوی صدر اعظم آن وقت هند امضا شد، آن عده باشندگان آسام که نتوانند حضور شان را پیش از ۲۴ مارچ ۱۹۷۱ در این ایالت تثبیت کنند از فهرست رایدهندگان هندی حذف و سپس از هند اخراج خواهند شد.

انتقادات از حکومت هند

تدابیر شدید امنیتی در این ایالت اتخاذ شده است زیرا هزاران مسلمان بنگالی نگران اند که بازداشت یا اخراج خواهند شد.

منتقدان می گویند که این اقدام که از سوی حزب بر سر اقتدار بهارتیا جانتا حمایت می‌شود، به هدف بیرون راندن اقلیت مسلمان از آسام است.

ریپون بورا، نمایندۀ حزب مخالف کنگرۀ هند در ایالت آسام، به خبرگزاری رویترز گفته است که حزب حاکم هند در تلاش منزوی ساختن مسلمانان است. آقای بورا گفته است "ما بر ضد این اقدام مبارزه خواهیم کرد".

راجنات سنگهـ، وزیر داخلۀ هند این ادعاها را رد کرده و روند نام نویسی شهروندان هند را در ایالت آسام "بی غرضانه" خوانده است. او گفته است که شامل نبودن نام در فهرست ابتدایی نباید مایۀ نگرانی باشد، زیرا به گفتۀ وی افرادی که نام شان در فهرست شامل نیست می توانند دوباره مدارک شان را برای تثبیت شهروندی پیشکش کنند.

ایالت آسام که منبع خوب تولید چای در هند بوده و سرشار از منابع طبیعی است، همواره صحنۀ برخورد میان هندوها و اقلیت مسلمان بوده است.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG