لینک های دسترسی

Breaking News

چهار مظنون حملۀ مرگبار در روسیه به ارتکاب اعمال تروریستی متهم شدند


کمیته تحقیقات روسیه ویدیویی را منتشر کرد که دو مظنون حمله بر سالون کنسرت را نشان می‌دهد
کمیته تحقیقات روسیه ویدیویی را منتشر کرد که دو مظنون حمله بر سالون کنسرت را نشان می‌دهد

یک محکمه ابتداییه در مسکو روز یکشنبه ۲۴ مارچ (پنجم حمل) حکم کرد تا چهار مظنون بازداشت شده در ارتباط به حمله به سالون کنسرت تا زمان محاکمهٔ شان در بازداشت پولیس باقی بمانند؛ در آن حمله دست‌کم ۱۳۷ نفر کشته شدند.

محکمه ساحهٔ باسمانی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هر چهار مرد به ارتکاب اعمال تروریستی متهم شده و با حبس ابد مواجه اند.

این محکمه در پیامی که در تلگرام منشتر کرده است، این مظنونان را دلرجون میرزویف، سید اکرم رجب علیزاده، شمس الدین فریدونی و محمد صبور فیضوف معرفی کرده است.

این محکمه به استناد گزارش رسانه‌های روسیه گفته است که هر چهار مظنون شهروندان تاجیکستان ساکن روسیه اند و آنان تا ۲۲ ماه می سال روان میلادی در جریان بازداشت موقت، محاکمه می‌شوند. از جمله این چهار نفر، سه نفر آنان به ارتکاب جرایم اعتراف کرده اند.

دو روز پس از حمله مرگبار روسیه روز یکشنبه را عزاداری عمومی اعلام کرده بود. در حملهٔ روز جمعه بیش از ۱۸۰ نفر دیگر به شمول سه کودک زخمی شده اند.

تیم‌های نجات هنوز هم در حال جستجوی بازماندگان این حمله در ساختمان سوخته استند و خانواده‌ها بی صبرانه منتظر شنیدن خبر در مورد عزیزان شان استند. به گفته وزارت صحت روسیه، صد‌ها نفر در مسکو برای اهدای خون برای زخمیان صف کشیده اند.

حمله روز جمعه مرگبارترین حمله در دو دهه گذشته در روسیه به شمار می‌رود. پیش از این، تندروان اسلامگرا در سال ۲۰۰۴ میلادی یک مکتب به نام بسلان را محاصره کردند و بیش از یک هزار نفر به شمول کودکان را گروگان گرفتند. درآن حمله که مکتب برای سه روز در کنترول تندروان بود، ۳۳۰ نفر که اکثريت شان کودکان مکتب بودند، کشته شدند.

چهار مهاجم ملبس با یونیفورم نظامی جمعه شب به وقت محل در شهر ''کروکس'' وارد سالون کنسرت شدند و علاوه بر گلوله‌باری بالای تماشا چیان،‌ مایع آتش‌زا را بر حضار در این سالون پرتاب کردند.

یکی دیگر از مظنونین حمله جمعه شب با دستان بسته به دفتر مرکزی کمیته تحقیقات روسیه انتقال می شود
یکی دیگر از مظنونین حمله جمعه شب با دستان بسته به دفتر مرکزی کمیته تحقیقات روسیه انتقال می شود

این سالون کنسرت دارای ۶۲۰۰ چوکی است و رسانه‌های روسیه گزارش داده اند که تمام ۶۲۰۰ تکت برای کنسرت گروه "پیک‌نیک" در این سالون، فروخته شده بود.

گروه دولت اسلامی یا داعش روز شنبه مسوولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفت. اعماق که خبر‌های مربوط به داعش را نشر می‌کند، در یک پیام تلگرام نوشته است که تندروان این گروه بر یک تجمع بزرگ در منطقه کراسنوگورسک واقع در نزدیکی مسکو حمله کردند که در نتیجه آن، صدها نفر را کشته و زخمی شدند. اما صحت و سقم این ادعا هنوز مشخص نشده است.

داعش همچنین یک ویدیو را نشر کرد که ظاهراً نشان می‌دهد افراد مسلح به داخل سالون کنسرت "کروکس" یورش می‌برند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز شنبه ۲۳ مارچ حمله بر سالون کنسرت در نزدیکی مسکو را ''حمله تروریستی وحشیانه'' خواند و تعهد کرد تا عاملان این رویداد را مجازات کند.

مقامات روسیه گفته اند که آنان ۱۱ نفر به شمول چهار مرد مسلح را به ظن این حمله مرگبار دستگیر کرده اند. مقامات روسیه گفته اند که افراد مسلح تلاش کردند به اوکراین فرار کنند.

مسکو تایمز روز یکشنبه گزارش داد که امام علی رحمان،‌ رییس جمهور تاجیکستان در صحبت تلیفونی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، حملهٔ جمعه شب در مسکو را محکوم کرد و به همتای روسی‌اش گفت که "تروریست‌ها ملیت ندارند."

داعش در تاجیکستان که هم‌مرز با افغانستان است، فعال است. کرملین روز یکشنبه گفت که پوتین و رحمان توافق کرده اند تا تلاش‌های مشترک مبارزه با تروریزم خود را تشدید کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG