لینک های دسترسی

Breaking News

چهار شهروند امریکا از طریق زمین افغانستان را ترک کردند


یک مقام وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) گفت که چهار شهروند امریکا با عبور از ساحات زیر کنترول گروه طالبان از طریق زمین افغانستان را ترک کردند.

این مقام امریکایی گفته است که گروه طالبان که حال بر افغانستان کنترول دارد،‌ مانع پرواز شهروندان امریکا و افغان هایی می‌شود که خواهان ترک آن کشور استند. این مقام امریکایی گفته است که با وجود وضع محدویت سفر،‌ طالبان مانع عبور چهار شهروند امریکایی از طریق مرز زمینی نشدند.

این مقام وزارت خارجهٔ ایالات متحده که در گزارش نامی از وی گرفته نشده گفته است که این شهروندان امریکایی فقط پیش از رسیدن انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ‌ آن کشور، به دوحه، پایتخت قطر، از افغانستان خارج شدند.

با آنهم، تا حال مشخص نشده است که این شهروندان ایالات متحده از کدام مرز افغانستان عبور کرده اند و وارد کدام یک از کشور های همسایهٔ افغانستان شده اند.

افغانستان با پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان، اوزبیکستان و چین هم مرز است.

این در حالی است که کم از کم چهار طیارۀ چارتر شده که قرار بود صدها شهروند افغانستان و امریکا را به بیرون از این کشور انتقال دهد، تا اکنون اجازۀ پرواز از میدان هوایی مزار شریف را دریافت نکرده است.

خبرگزاری اسوشتیدپرس از قول این مقام افغان که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که قرار بود این چهار طیاره به دوحه، پایتخت قطر پرواز کند و مشخص نیست که کی آن را چارتر کرده است.

پس از آنکه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست وارد شهر کابل شدند، روند تخلیۀ نظامی به رهبری ایالات متحده از افغانستان آغاز شد و تا آخرین دقایق ۳۰ اگست که آخرین پروازهای نظامی از میدان هوایی کابل صورت گرفت، کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر از افغانستان به بیرون منتقل شدند.

با اینحال، گفته می‌شود که صدها شهروند خارجی و ده‌ها هزار شهروند افغان، به شمول همکاران افغان قوای امریکایی و کارمندان نهادهای خارجی و دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر در افغانستان باقی‌مانده اند.

XS
SM
MD
LG