لینک های دسترسی

Breaking News

چهارمین کنفرانس "گفتگو‌های افغانستان و آسیای میانه" دربامیان گشایش یافت


در چهارمین کنفرانس گفتگوهای افغانستان وآسیای میانه که تا فردا ادامه خواهد داشت روی ابعاد مختلف افراط گرایی بحث خواهد شد.
در چهارمین کنفرانس گفتگوهای افغانستان وآسیای میانه که تا فردا ادامه خواهد داشت روی ابعاد مختلف افراط گرایی بحث خواهد شد.

چهارمین کنفرانس بین‌المللی "گفتگو‌های افغانستان وآسیای میانه" با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور امروز جمعه، در بامیان آغاز شد.

اشتراک کنندگان این کنفرانس بین‌المللی، در مورد مسایل مشترکات میان کشورهای منطقه؛ به شمول مبارزۀ مشترک با تروریزم گفتگو می‌کنند.

این کنفرانس با حضورمقام‌های دولت افغانستان ونمایندگان ایالات متحده امریکا، ازبکستان، تاجکستان، ایران، پاکستان، روسیه، چین وچندین کشور دیگر آغاز شد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، در سخنرانی‌اش در کنفرانس بین‌المللی، تروریزم را به حیث یک چالش عمده در عصر کنونی، یاد کرده وافغانستان را قربانی آن خواند.

آقای عبدالله، گفت" افغانستان در۱۶ سال گذشته کوشش های داشته وبا موانع مواجه شده است، همکاری‌ها در سطح اقتصادی و فرهنگی بهتر است، در زمینه مبارزه با تروریزم وشبکه های تروریستی، فکرمی‌کنم که یک قسمت بیشتری این بار به دوش افغانستان گذاشته شده است".

آقای عبدالله گفت همکاری‌های در برخی مسایل منطقوی محدود است و بدون نام بردن از کشوری، افزود که تعدادی از کشورها از تروریستان حمایت می‌کنند.

به گفته رئیس اجرایئه، هیچ تفاوتی میان گروه طالبان، داعش و القاعده وجود ندارد.

آقای عبدالله با اشاره به تقسیم بندی گروه‌های تروریستی به خوب وبد، گفت" همانطوری که کشورها ازاشتباهات گذشته خود قیمت پرداختند ومردم افغانستان قیمت پرداخته اشتباهات کنونی نیز قیمت بسیار بزرگ دارد".

آقای عبدالله، گفت ایجاد ناامنی در افغانستان از سوی گروه طالبان، بخاطر منافع کشوری دیگری است.

داود مرادیان، رئیس انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، هدف از راه اندازی این کنفرانس را گسترش روابط خواند و گفت" هدف ما، دست یافتن به یک تفاهم منطقوی است تا کشورهای منطقه، با گفتگو با هم به تفاهم برسند".

ازسویی هم محمدطاهر زهیر، والی بامیان بر اهمیت روابط بین کشور‌های منطقه در زمینه مبارزه با تروریزم تأکید کرد.

در چهارمین کنفرانس گفتگوهای افغانستان وآسیای میانه که تا فردا شنبه ادامه خواهد داشت در مورد تهدید تروریزم، خلع سلاح فکری تروریزم و روایت های بومی مبارزه با تروریزم درمنطقه، بحث خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG