لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه و ایتالیا شهروندان شان را از نایجر بیرون می‌کنند


تقریباََ یک هفته پس از کودتای نظامی در نایجر، مقامات فرانسه و ایتالیا روز سه‌شنبه اول اگست (۱۰ اسد) گفتند که به دلیل خشونت و ناامنی، شهروندان شان را از آن کشور بیرون می‌کنند.

وزارت خارجهٔ فرانسه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تصمیم تخلیهٔ شهروندان فرانسوی پس از آن گرفته شد که سفارت آن کشور در نیامی، پایتخت نایجر، شاهد خشونت شد و حریم هوایی نایجر نیز مسدود گردید. وزارت خارجهٔ فرانسه همچنین گفته است که شهروندان فرانسوی قادر نبوده اند که خود نایجر را ترک کنند.

انتونیو تاجانی، وزیر خارجهٔ ایتالیا، نیز روز سه‌شنبه از طریق رسانه‌های اجتماعی گفت که به شهروندان کشورش در نایجر پیشنهاد کرده است که آنان را توسط پرواز‌های ویژه از آن کشور تخلیه کند.

در همین حال سفیر ایالات متحده در ملل متحد گفته است که واشنگتن قبل از تصمیم نهایی، اوضاع نایجر را زیر بررسی دارد که آیا کمک نظامی خود را برای آن کشور متوقف کند یا نه. نایجر، متحد عمدهٔ ایالات متحده در امر مبارزه با تروریزم است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، به خبرنگاران گفت:‌ "امید ما، و بالای آنچه کار می‌کنیم، این است که اردو کناره‌گیری کند و اجازه بدهد که رییس جمهور [محمد] بازوم قدرت را دوباره در دست گیرد."

همزمان با این، سفیر نایجر در ملل متحد روز سه‌شنبه به صدای امریکا گفت که ''رییس جمهور بازوم از لحاظ فزیکی خوب و از لحاظ روانی قوی است."

رهبران نظامی نایجر به تاریخ ۲۶ جولای رییس جمهور بازوم را پس از دستگیری در حبس خانگی قرار دادند. رهبران کودتا ادعا کرده اند که اقدام آنان پاسخ به بدتر شدن وضعیت امنیتی و عمل نکردن حکومت در مقابل تندروان اسلام‌گرا بوده است.

در عین روز، انتونیو گوتیرش انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در مورد گزارش‌هایی ابراز نگرانی کرد که نظامیان نایجر چندین مقام ارشد حکومت آن کشور را دستگیر کرده اند.

فرحان حق، سخنگوی گوتیرش از قول منشی عمومی ملل متحد گفت است که نظامیان نایجر باید مطابق قوانین بین المللی حقوق بشرعمل کنند و به اسرع وقت نظم قانون اساسی را در آن کشور برگردانند.

فرحان حق به خبرنگاران گفت: "منشی عمومی [سازمان ملل متحد] بیشتر از هر چیز دیگر به حفاظت از غیرنظامیان و اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه به نیازمندان در نایجر اهمیت قایل است و تاکید می کند."

او گفت که ملل متحد و شرکای بشردوستانهٔ آن متعهد اند تا در نایجر باقی بمانند و به کار شان ادامه بدهند. در حال حاضر، بیش از چهار میلیون نفر در سراسر نایجر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نایجر در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد و از آن زمان به اینسو چندین بار دستخوش کودتا‌های نظامی شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG