لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه برای وضع تحریم‌های اتحادیۀ اروپا بر ترکیه تلاش می‌کند 


فرانسه در تلاش است تا اتحادیۀ اروپا را به وضع تحریم بر ترکیه متقاعد سازد، اما به گفتۀ دپلومات‌ها، پاریس نتوانسته است به جز یونان و قبرس، حمایت دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا را برای وضع تحریم بر انقره جلب کند.

رهبران اتحادیۀ اروپایی در اوایل ماه اکتوبر به ترکیه هشدار دادند که کاوشگری برای دستیابی به منابع گاز در بحیرۀ مدیترانه را متوقف کند، در غیر آن با پیامدهای این کار روبرو خواهد شد.

ژان یف لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه گفته است که ترکیه می‌داند که چی باید بکند و به گفتۀ وی از میان "مقابله یا همکاری" یکی را برگزیند.

وزارت خارجۀ ترکیه از بحث در مورد وضع تحریم بر انقره در پارلمان اروپایی انتقاد کرده و آن را ناکارا خوانده است.

تا کنون جزییات تحریم بر ترکیه از سوی فرانسه مطرح نشده است، اما خبرگزاری رویترز از قول دپلومات‌های اروپایی گزارش داده است که چنین تحریم‌ها اقتصاد ترکیه به ویژه صنعت نفت و گاز و احتمالاً ترانسپورت بحری، تجارت با اتحادیۀ اروپا، بانکداری و بخش انرژی آن کشور را هدف قرار خواهد داد.

با اینحال خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول یک دپلومات اتحادیۀ اروپا گزارش داده است که ترکیه در بخش‌های زیاد شریک عمدۀ اتحادیۀ اروپا است و به گفتۀ این دپلومات کشورهای اروپایی تا هنوز به وضع تحریم‌ها بر انقره اجماع ندارند.

تحریم محصولات فرانسه در ترکیه به خاطر نشر کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام و نیز دخالت ترکیه در جنگ قره‌باغ، سبب خشم پاریس بر انقره شده است. مقام‌های فرانسه‌ای گفته اند که ترکیه بحران را در قره‌باغ دامن می‌زند، اتهامی که انقره آن را رد کرده است.

ترکیه با آنکه عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است از دید شماری از اعضای این پیمان به سوی سلطه جویی و نادیده گرفتن اولولیت‌های اتحادیه اروپا در سوریه و لیبیا گام نهاده است. اما هنوز هم به عنوان یک شریک استراتیژیک و انکار ناپذیر این اتحادیه باقی مانده است.

برای وضع هرگونه تحریم بر ترکیه، آلمان که ریاست دوره‌ای شش ماهۀ اتحادیۀ اروپا را به عهده دارد، باید از این تحریم‌ها حمایت کند. برلین با آنکه از کاوشگری ترکیه به خاطر دست‌یابی به منابع گاز در حوزۀ مدیترانه خشمگین است، امیدوار است که مناقشۀ ترکیه و یونان به خاطر این موضوع با میانجی‌گری و از طریق تفاهم حل شود.

توقف یک کشتی ترکیه توسط نظامیان آلمانی در بحیرۀ مدیترانه در هفتۀ گذشته، روابط از قبل کشیده میان انقره و اتحادیۀ اروپا را بیشتر پرتنش کرد. مقام‌های ترکی گفته اند که این کشتی کمک‌های بشردوستانه را به لیبیا انتقال می‌داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه این اقدام نظامیان آلمانی را "دزدی دریایی" توصیف کره و در اعتراض به آن نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان و ایتالیا مقیم انقره را احضار کرد.

XS
SM
MD
LG