لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و سه قدرت اروپایی تسریع روند غنی‌سازی یورانیم توسط ایران را محکوم کردند


ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز پنجشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) در بیانیه‌ای مشترک افزایش سرعت و میزان تولید یورانیم با غنای ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کردند.

در بیانیهٔ مشترک آمده است: "تولید یورانیم با غنای بالا توسط ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. این تصمیمات... نشان دهنده رفتارهای بی پروا در یک منطقهٔ پر تنش است."

ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ایران غنی‌سازی یورانیم را به سطح بلند از سر گرفته است.

مفتشین ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ دسمبر، میزان تولید شدهٔ یورانیم ۶۰ درصدی را در دو تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو تایید کردند.

تولید سلاح هسته‌ای نیاز به یورانیم غنی شدهٔ ۹۰ درصدی دارد، در حالیکه تولید انرژی برق هسته‌ای، مستلزم فقط ۳.۶۷ درصد یورانیم غنی شده می‌باشد.

با اینحال، ایران گفته است که برنامۀ غنی سازی یورانیم آن کشور به هدف دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای نبوده و مقاصد صلح آمیز دارد.

در بیانیه مشترک، متحدان هیچ اشاره‌ای به عواقبی که ایران برای افزایش تولید می تواند داشته باشد، نکرده اند، اما آنها در ادامه خواستار توقف فوری این اقدامات و تشنج‌زدایی ایران از برنامه هسته‌ایش شده و بر همکاری کامل ایران با آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده اند.

ایران مانع شده تا مفتشین ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای آن کشور نظارت کنند. تهران همچنین کمره‌های نظارتی را در تاسیسات برنامهٔ هسته‌ای خود قطع کرده است.

چهار کشور صادرکننده بیانیه بر تعهد خود به راهکار دپلوماتیک و همچنین عزم این کشورها بر جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای به وسیله ایران تاکید کرده‌اند.

ایران روز چهارشنبه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد و گفت که برنامه خود را "بر اساس قوانین" اجرا می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین می‌زند که تهران در حال حاضر به اندازه کافی یورانیم با غنای ۶۰ در صدی دارد که اگر تا ۹۰ در صد غنی شود، برای ساخت سه بم هسته‌ای بسنده خواهد بود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱‍۵ هستند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای طراحی شده بود و به اساس آن، برخی از تعزیرات اقتصادی ایران لغو شده بود.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر تهران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف مواد توافقنامه افزایش داد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

گروه

XS
SM
MD
LG