لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه: امریکا نباید نیروهایش‌را از افغانستان بیرون کند


ژان یف لودریان، وزیر خارجهٔ فرانسه می‌گوید که از امریکا می‌خواهد نیروهایش را از افغانستان و عراق بیرون نکند.

آقای لودریان روز جمعه ۱۳ نومبر (۲۳ عقرب) در مصاحبه تلویزیونی در مورد طرح دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا برای تسریع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: "ما فکر نمی کنیم که چنین باید اتفاق بافتد. همچنین می گوییم که باید در عراق هم اتفاق نیافتد."

وزیر خارجهٔ فرانسه گفت که دولت فرانسه با مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ امریکا که قرار است به فرانسه سفر کند، در این مورد صحبت خواهد کرد.

نیروهای فرانسوی در چوکات نیروهای ناتو در افغانستان ایفای وظیفه کرده اند، اما بر اساس معلومات ناتو، هیچ نیروی فرانسوی در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور ندارد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده درماه اکتوبر در یک تویت نوشت: "باید شمار اندک باقیماندۀ مردان و زنان شجاع ما که در افغانستان سرگرم خدمت اند، تا کرسمس [عید میلاد مسیح] به خانه برگردند."

سپس برای روشن کردن موضوع، رابرت اوبراین، مشاور امنیت قصر سفید گفت که آن یک "آرزو" بوده نه یک دستور نظامی.

اما مشاور امنیت ملی قصر سفید تایید کرد که تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان تا اوایل سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

بر اساس معلومات منابع سیاسی و دپلوماتیک، آقای پمپیو در ماه سپتمبر گفت که تمام نیروهای امریکایی عراق را ترک خواهند کرد، مگر اینکه حکومت عراق جلو حملات علیه آنان را بگیرد.

وزیر خارجهٔ فرانسه گفت که وضعیت عراق مانند سایر مسایل مثل ایران، تروریزم ، شرق میانه و روابط با چین شامل اجندای گفتگو با آقای پمپیو خواهد بود.

سفر آقای پمپیو به فرانسه آغاز یک سلسله سفرهای بین المللی او است که از ۱۳ تا ۲۳ ماه نومبر ادامه خواهد داشت؛ این سفرها شامل ترکیه، گرجستان ، اسراییل، امارات متحده عرب، قطر و عربستان سعودی خواهد بود.

وزیر خارجهٔ امریکا در حالی به اروپا و شرق میانه سفر می‌کند که آقای ترمپ تا اکنون نتایج به دست آمده از انتخابات ریاست جمهوری امریکا را نپذیرفته است، اما رهبران شماری از این کشورها پیروزی جو بایدن، معاون رییس جمهور سابق را تبریک گفته اند.

XS
SM
MD
LG