لینک های دسترسی

Breaking News

رضایت زنان و دختران افغان از آزادی شان به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است - گزارش


نتایج یک سروی تازه نشر شده نشان می‌دهد که رضایت زنان و دختران از آزادی شان در نحوهٔ انتخاب زندگی در داخل افغانستان در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود کاهش یافته و تقریباً همه زنان افغان در رنج به سر می‌برند و بیشتر آنان احساس می‌کنند که با آنان به احترام رفتار نمی‌شود.

نهاد پژوهشی گلوپ (Gallup) در گزارش تازهٔ خود گفته است که تنها ۱۱ درصد زنان افغان که در ماه جولای مصاحبه شده اند، از آزادی که در زندگی خود دارند، راضی هستند.

این کاهش بی‌پیشینهٔ رضایتمندی زنان یک ریکارد جدید نه فقط برای افغانستان، بلکه در بین تمام کشورهای است که نهاد گلوپ در آن نظرسنجی انجام داده است.

کاهش شدید رضایتمندی زنان - از پایین ترین سطح قبلی یعنی ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ - احتمالاً نشان دهنده این است که آنها متوجه شده اند که محدودیت‌های شدیدی که پس از تسلط طالبان بر آنها اعمال شده، اکنون تغییر ناپذیر است.

حکومت طالبان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران این کشور وضع کرده اند.

آنان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

با اینحال، مقام‌های طالبان مدعی اند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت تامین است.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که باوجودیکه مردان افغان از محدودیت‌های اعمال شده بالای زنان رنج نمی‌برند، اما هم مردان و هم زنان، به ویژه در حال حاضر، نسبت به گذشته از آزادی خود در انتخاب نحوهٔ زندگی شان ناراضی هستند. با این حال، زنان افغان نسبت به مردان افغان رضایت کمتری دارند.

نهاد پژوهشی گلوپ که مقر آن در واشنگتن دی‌سی است، گفته است که تقریباً همه زنان و مردان افغان زندگی خود را چنان تضعیف شده ارزیابی می‌کنند، که براساس رتبه‌بندی این نهاد، در ردهٔ "رنج" قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، ۹۶ درصد زنان و ۹۳ درصد مردان در سال ۲۰۲۳ زندگی خود را چنان ارزیابی می‌کنند که پایین‌ترین سطح یعنی"رنج" تلقی می‌شود.

رنج ۹۰ در صدی برای همه افغان‌ها در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز و تاکنون ادامه دارد. این آمار بلندترین سطح رنج را در بین تمام کشورهای نشان می‌دهد که نهاد گلوپ از سال ۲۰۰۵ بدینسو سروی کرده است.

سروی تازهٔ گلوپ همچنان نشان می‌دهد که تنها ۱۷ در صد زنان و ۳۶ در صد مردان می‌گویند که در افغانستان با زنان با احترام و وقار رفتار می‌شود، اما اکثریت قوی معتقدند که چنین نیست.

پیش از تسلط مجدد طالبان در سال ۲۰۲۱، اکثر مردان افغان احساس می‌کردند که با زنان با احترام رفتار می‌شود، اما پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، اکثریت مردان و زنان موافق اند که با زنان در کشورشان با احترام و وقار رفتار نمی‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG