لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج اجلاس جی ۲۰- بازتاب دهندۀ اختلاف امریکا با سایر اقتصاد ها


اعلامیۀ نهایی و مشترک سران بیست اقتصاد بزرگ جهان، که در پایان اجلاس هامبورگ امروز شنبه روی آن توافق صورت گرفت، نشان میدهد که ایالات متحدۀ امریکا در قسمت پیمان پاریس در زمینۀ مبارزه با تغییر اقلیم، در مقایسه با سایر اعضای گروه جی-۲۰ دیدگاه متفاوت دارد.

در بخشی از اعلامیۀ مشترک اجلاس جی-۲۰ یا گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان آمده است که "ما تصمیم ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر ترک پیمان پاریس را اذعان میکنیم."

اما دراین اعلامیه گفته شده که "سایر سران گروه بیست، بیان میدارند که پیمان پاریس، غیرقابل برگشت است."

در بخش تجارت، که نکتۀ داغ دیگر را در جریان نشست دو روزۀ هامبورگ را تشکیل میداد، سران بیست اقتصاد بزرگ جهان توافق کردند که آنها با پالیسی های حمایت تولیدات داخلی به شمول "تمام داد و ستد های غیرعادلانۀ تجارتی" مبارزه کرده است.

مخالفت بر ضد نظام سرمایه داری

آشفتگی و اختلاف در خارج از محل نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان مشهود بود. جاده های هامبورگ، یک روز دیگر از درگیری های خشونت آمیز بین تظاهرات ضد سرمایه داری و پولیس ضد شورش را شاهد بود.

نیروهای امنیتی از آب پاش های اطفائیه برای پراگنده ساختن مظاهره کنندگانی استفاده کردند که سعی داشتند از حضور نمایندگان در محل برگزاری اجلاس جلوگیری کند. اعتراض کنندگان خشمگین موتر ها را نیز به آتش کشیدند. مظاهره کنندگان با پولیس درگیر شدند که در نتیجۀ آن بیش از ۱۵۰ منسوب پولیس زخم برداشت و بیش از ۴۰ مظاهره کننده باز داشت شد.

توافق میان واشنگتن و مسکو

در حاشیۀ نشست جی ۲۰، با وجود پیچیدگی مسایل میان واشنگتن و مسکو، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده و ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به برخی توافق ها دست یافتند.

دو رهبر در مورد آتش بس در غرب سوریه به توافق رسیدند که قرار است ظهر روز یکشنبه به وقت دمشق نافذ گردد. وزیر خارجۀ ایالات متحده که در این نشست حضور داشت گفت که رئیس جمهور ترمپ، نشست با همتای روسی اش را با بیان نگرانی ها آغاز کرد و بر ولادمیر پوتین به خاطر مداخلۀ مسکو در انتخابات ایالات متحده فشار آورد، اما آقای پوتین ادعا های مبنی بر مداخلۀ روسیه را در انتخابات ایالات متحده رد کرد.

XS
SM
MD
LG