لینک های دسترسی

Breaking News

جی۷ برای مقابله با پروژۀ 'یک کمربند-یک راه' چین ۶۰۰ میلیارد دالر صرف می‌کند


رهبران گروه جی ۷ در نشست سالانهٔ شان در آلمان
رهبران گروه جی ۷ در نشست سالانهٔ شان در آلمان

رهبران گروه جی ۷ یا هفت اقتصادی برتر جهان روز یکشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) تعهد کردند تا برای مقابله با طرح چند تریلیون دالری چین در زیربنای کشور های در حال توسعه، ۶۰۰ میلیارد دالر بسیج کنند.

رهبران گروه جی ۷ گفته اند که این مبلغ پول را در پنج سال آینده برای مقابله با پروژهٔ زیربنایی چین موسوم به "یک کمربند- یک راه"بسیج خواهند کرد. شی جین پینگ،‌ رییس جمهور چین، در سال ۲۰۱۳ میلادی، طرح "یک کمربند- یک راه" را راه اندازی کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و سایر رهبران گروه جی ۷ در گردهمایی سالانه خود که امسال در قلعهٔ المائو (Schloss Elmau) واقع در جنوب آلمان برگزار شد، پروژهٔ "مشارکت برای زیربنا و سرمایه گذاری جهانی" را دوباره با نام جدید راه اندازی کردند.

بایدن گفت که ایالات متحده ۲۰۰ میلیارد دلار کمک های مالی، بودجه فدرال و سرمایه گذاری خصوصی را طی پنج سال آینده بسیج خواهد کرد. رییس جمهور امریکا گفت که هدف از این اقدام،‌ حمایت از پروژه ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط است تا با تغییرات آب و هوا، بهبود سلامت جهانی، برابری جنسیتی و ساخت زیربنا های دیجیتالی است.

بایدن گفت:‌ "می خواهم واضح بگویم. این یک کمک و خیرات نیست. این سرمایه گذاری است که برای همه بازدهی خواهد داشت." رییس جمهور ایالات متحده افزود که این پول به کشورهای دارای سطح درآمدکم و متوسط اجازه خواهد داد "تا مزایای مشارکت با دموکراسی ها را ببینید."

بایدن همچنین گفت که صدها میلیارد دالر از سوی بانک ها توسعه، موسسات مالی توسعه، صندوق های ثروت و سایرین تامین خواهد شد.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا،‌ در این نشست گفت که کشور های اروپایی نیز در پنج سال آینده ۳۰۰ میلیون یورو را بسیج خواهند کرد تا بدیل پایداری را در مقابله با طرح "یک کمربند- یک راه" چین ایجاد کنند.

رهبران ایتالیا، کانادا و جاپان نیز در مورد پلان های شان صحبت کردند. امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، و بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا، در این نشست حضور نداشتند، اما کشور های آنان نیز در این پروژه سهم می گیرند.

طرح سرمایه گذاری چین شامل توسعه و برنامه‌ها در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با هدف ایجاد نسخه‌ای مدرن از مسیر تجارتی "راه ابریشم" باستانی از آسیا به اروپا است.

اما مقام های قصر سفید گفته اند که این طرح چین برای بسیاری از کشور های در حال توسعه نتایج ملموس اندکی داشته است.

XS
SM
MD
LG