لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جی۷: تا هر زمان که نیاز باشد، کنار اوکراین می‌ایستیم


رهبران گروه هفت کشور ثروتمند جهان )جی ۷) روز سه شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) در یک ویدیو کنفرانس اضطراری با ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین صحبت و تعهد کردند که "تا هر زمانی که نیاز باشد" در کنار اوکراین باقی خواهند ماند.

این نشست پس از حملات راکتی روسیه بر شهرهای مختلف اوکراین در اوایل این هفته برگزار شده است. مسوولان امنیتی در اوکراین گفتند که در بمباردمان روز دوشنبه روسیه ۱۹ نفر کشته شدند.

رهبران کشورهای غربی قرار است به زودی در مورد تقاضای رییس جمهور اوکراین برای دسترسی به سیستم‌های عصری‌تر و موثرتر دافع هوا تصمیم اتخاذ کنند.

ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: "ما اعلامیه مشروح از گروه جی هفت در دست داریم که در آن به خصوص گفته شده است که همه افرادی که مسوول دهشت افگنی در اوکراین استند به شمول رهبران سیاسی روسیه و هرکسی که برای علایق دهشت افگنی کار کرده باشند، محاکمه خواهند شد."

سخنگوی مطبوعاتی قصر سفید گفت رهبران جی هفت در این نشست تلاش‌های خود را برای فراهم کردن کمک‌های بشری، امنیتی و اقتصادی برای اوکراین هماهنگ کردند.

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید گفت: "رییس جمهور بایدن با شرکای جی هفت در مورد اینکه بیشتر از این برای اولویت بخشیدن به توانایی‌های دفاع هوایی اوکراین چی کار صورت گیرد، صحبت کرد و این حمایت به عنوان اولویت کاری امریکا، ادامه خواهد یافت."

صدراعظم آسترالیا در نشست جی هفت گفت که حکومت او می‌خواهد برای اوکراین مربی‌های نظامی بفرستند.

او گفت: "این جنگی است که تنها مسله حاکمیت اوکراین در آن مطرح نیست. این جنگ برای حاکمیت قانون بین المللی است و اینکه آیا به سرحدات احترام گذاشته خواهد شد یا نه. به همین دلیل جهان باهم برای حمایت از اوکراین در برابر حملات خصمانه روسیه که در تضاد با قوانین بین المللی می‌باشد و افراد ملکی را در چنین حالت اسفناک هدف قرار می‌دهد، متحد شده اند."

مسکو تا حدی مردم خود را مسلح کرده است و می‌گوید که کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به معنی افزایش تنش‌ها بوده و ممکن باعث جنگ میان روسیه و ناتو شود. اما برخی از ناظرین این وضعیت می‌گویند که سیستم‌های دفاع هوایی نه تنها برای مراقبت از افراد ملکی بلکه برای ایجاد حس عادی شدن وضعیت در اوکراین لازم اند.

بیکا واسر، تحلیلگر مرکز امنیت امریکای نوین گفت: "در نهایت ممکن تلاش‌ها بر این باشد که شماری از اوکراینی‌ها را که به دلیل اشغال روسیه متواری شده اند، برگردانند و هدف زیلنسکی احیای اقتصاد اوکراین است که به دلیل اشغال روسیه شدیداً متاثر شده است."

از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در ماه فبروری بدینسو، ایالات متحده تعهد ۱۶ میلیارد دالر کمک های امنیتی به اوکراین نموده است.

‌لوک کوفی، تحلیلگر انستیتوت هدسن گفت: "ایالات متحده و شرکای ما به اوکراین برخی سیستم های دفاعی داده اند... هیچ یک از این سیستم‌ها به سطح بزرگ استراتیژیک سیستم دفاعی پتریوت نیست."

قصر سفید تایید نکرده است که سیستم دفاع راکتی پتریوت در اختیار اوکراین قرار داده خواهد شد یا خیر، تا آن کشور بتواند در برابر تاکتیک‌های راکت‌های بالستیک، راکت‌های کروز و پیشرفته هوایی مبارزه کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت، واشنگتن در نظر دارد که به حمایت از سیستم های دفاع هوایی برای اوکراین ادامه دهد.

گروه مشورت امنیت اوکراین امروز چهارشنبه در مورد اسلحه و سایر کمک های امنیتی به اوکراین در یک نشست در بروکسل غور و گفتگو می کنند.

XS
SM
MD
LG