لینک های دسترسی

Breaking News

غنی چهارمین نشست گروه به اضافه هفت را افتتاح کرد


گروه به اضافه هفت در سال ۲۰۱۰ میلادی ایجاد گردید و حالا ۲۰ عضو دارد.
گروه به اضافه هفت در سال ۲۰۱۰ میلادی ایجاد گردید و حالا ۲۰ عضو دارد.

چهارمین نشست ۲۰ کشور جنگ‌زده که به جی هفت + (G7+) مسمی است، امروز با حضور وزرای این کشورها، نماینده‌گان کشورهای کمک‌کننده، سفیران مقیم کابل و اعضای جامعه مدنی برگزار گردید.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این نشست صحبت کرد و روی هماهنگی بیشتر و نتایج ملموس این نشست تأکید کرد.

او همچنان در این نشست بر روش کمک‌های تمویل کننده‌گان انتقاد کرد و گفت که هیچ مؤثریتی به میان نمی‌آورد.

به گفتۀ وی کمک‌ها از طریق برنامه‌های پروژه‌یی و استخدام مشاورین مؤثریت ندارد؛ بلکه کمک‌ها باید براساس نیازمندی‌های کشورها باشد.

او گفت "فکر می‌کنم که «گروه به اضافه هفت» یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم تجربه‌های مشترک خود را استفاده بکنیم تا بلاخره در مقابل این مشکلات مبارزه کنیم، هدف ما این است که عملکردهای کمک‌رسانی را با وسایل، همکاری و قواعدی تنظیم بکنیم که رهبران ما کند تا آجندای ملی را درست‌تر تطبیق کنند."

رئیس جمهور افغانستان بر موجودیت فساد اداری در نهادهای دولتی کشورهای کمتر انکشاف یافته اشاره کرد و گفت، این پدیده خدمات و مؤثریت دولت‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد و به همین دلیل کمک‌ها تأثیرگذار نیستند.

به گفتۀ آقای غنی، در نظامی که فساد وجود داشته باشد، افراد بجای تلاش در راستای منافع ملی، دنبال منفعت شخص خود می‌باشند.

از سوی دیگر او افزود، عدم مدیریت درست از بودجه در کشورهای کمتر انکشاف یافته سبب می‌شود که بودجه‌های انکشافی مصرف نشوند و این خود نشان‌دهندۀ ناکامی دولت‌ها است؛ چون عدم مصرف بودجه انکشافی در حقیقت گرفتن فرصت میلیون‌ها شهروند است.

آقای غنی تأکید کرد که این کشورها نیاز دارند تا در مدیریت مصارف عامۀ شان اصلاحات بیاورند.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان گفت که گرد هم آمدن سران کشورهای (G7+) نشان می‌دهد که این کشورها برای رسیدن به یک هدف مشخص متعهد استند و بستر بی‌مانند را برای همکاری میان این کشورها ایجاد می‌کند.

او گفت که هدف کشورهای جنگ‌زده مشترک است چون همۀ این کشورها دنبال تأمین صلح و انکشاف می‌باشند و همچنان مشکلات آنان نیز مشابه است.

به گفتۀ وزیر خارجۀ افغانستان از جملۀ ۲۰ کشور (G7+)، هژده کشور آن کمتر انکشاف یافته استند که افغانستان نیز شامل آنها است، کشوری که مشکلات زیادی را چون منازعات مسلحانه، مبارزه با تروریزم، افرادگرایی و اعمار ساختارهای اجتماعی که در جریان جنگ‌ها تخریب شده بود، تجربه کرده است.

آقای ربانی تأکید کرد که تمام کشور (G7+) اهداف مشترک دارند و باید همکاری تنگاتنگ داشته باشند.

او گفت "امنیت را به دست بیاوریم، صلح را تأمین کنیم، حاکمیت قانون ایجاد شود، ظرفیت و شفافیت در نهادهای ما به میان آید، زیربناهای ما ساخته شود، سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی برای بهبود اقتصاد بیشتر شود و بلاخره مردم خود را از فقر بکشیم، مشکلات است، به همین خاطر ضرور است که همکاری خود را بیشتر کنیم و از تجربه یکدیگر بیاموزیم."

قرار است که نشست (G7+) دو روز ادامه یابد و روی بررسی مشکلات کشورهای عضو این گروه و تقویت روابط کشورهای کمک‌کننده و کمک گیرنده تمرکز داشته باشد.

گروه به اضافه هفت در سال ۲۰۱۰ میلادی با عضویت افغانستان، بروندی، چاد، کنگو، هاییتی، لیبی، سومالی و سودان جنوبی ایجاد گردید و حالا ۲۰ عضو دارد.

XS
SM
MD
LG