لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش حکومت و سکتور خصوصی افغانستان برای کاهش بهای گاز


حکومت افغانستان و سکتور خصوصی این کشور تلاش دارند تا قیمت گاز را که به گونۀ "کم‌سابقه " افزایش یافته است، کاهش دهند.

شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان روز دوشنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) به صدای امریکا گفت که شرکت دولتی مواد نفتی و گاز مایع، با پیشنهاد یک طرح به این وزارت، حاضر است که یک کیلو گاز مایع را در بدل ۵۰ افغانی، به بازار عرضه کنند.

آقای مسجدی افزود که طرح این پیشنهاد تایید شده و کار روی برنامه اجرایی آن نیز آغاز شده است و مدت این برنامه با توجه به ذخایر شرکت دولتی مواد نفتی و گاز مایع و وضعیت بازار تعیین خواهد شد.

او گفت: "در مغازه‌هایd که مربوط این شرکت (دولتی مواد نفتی و گاز مایع) می‌شود ما می‌توانیم این کار را در کمتر از یک هفته انجام دهیم. پلان همین است که هرچی عاجل به نیازمندی‌های مردم برسیم. همان نهایت وقت یک هفته، اما شروع اش ممکن از فردا و پس فردا باشد".

جان آقا نوید، سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که به دلیل برفباری‌های سنگین و مسدود شدن شاهراه‌های عمومی به کابل و اعتصاب کارمندان اتحادیه ترانسپورتی در هرات، قیمت گاز افزایش یافت.

آقای نوید افزود که در نزدیک به بیست روز گذشته از طرف شمال و غرب افغانستان گاز به کابل نرسیده بود.

او گفت: "در هفته گذشته هدایت داده شد که قیمت فی کیلو گاز ۶۵ افغانی برای شرکت‌های عمده توزیع گردد و هفتۀ که ما قرار داریم باز هم قیمت گاز را کاهش دادند، فی کیلو به طور عمده از سوی شرکت‌هایی که عضویت اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان را دارند، در بازار کابل به ۵۲ افغانی به فروش می‌رسد".

در حال حاضر در بازار کابل یک کیلو گاز به گونۀ پرچون در بدل ۷۰ تا ۱۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

XS
SM
MD
LG