لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات برای آتش‌بس در غزه ممکن به زودی ازسر گرفته شود


شهر رفح
شهر رفح

یک مقام آگاه روز شنبه ۲۵ می (پنجم جوزا) پس از دیدار روسای استخبارات امریکا و اسراییل و صدراعظم قطر گفت که مذاکرات برای آتش‌بس در غزه در چند روز آینده از سر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، نگاشته است: "در هفته آینده مذاکرات بر اساس پیشنهادات جدیدی که توسط مصر و قطر، و با مشارکت فعال امریکا رهبری می‌شود، آغاز خواهد شد."

با این حال، یک مقام گروه حماس گزارش‌های رسانه‌های اسراییلی در مورد ازسرگیری مذاکرات در قاهره را سر از روز سه‌شنبه رد کرد و به رویترز گفت: "هیچ تاریخی تعیین نشده است."

برخی رسانه‌ها روز پنجشنبه از سفر ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده به اروپا برای دیدار با رییس اداره استخبارات اسراییل و صدراعظم قطر خبر داده بودند و گفته بودند که هدف از این سفر، احیای مذاکرات برای آزادسازی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه است.

تلاش‌ها برای آتش‌بس و رهایی گروگان از آغاز درگیری در غزه ادامه داشته و در تازه ترین مورد رییس جمهور فرانسه، صدراعظم قطر و وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و اردن روز جمعه در پاریس درباره جنگ غزه و راه‌های تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسراییل گفتگو کردند.

در بیانیهٔ ریاست جمهوری فرانسه آمده است که این گفتگوها بخشی از تلاش‌ها برای احیای راه حل دو دولت - اسراییل و فلسطین – جلوگیری از گسترده‌تر شدن درگیرها در شرق میانه و ادامهٔ انتقال کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان غزه می‌باشد.

در همین حال واشنگتن گفته است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز جمعه به طور جداگانه با بنی گنتز، وزیر کابینه جنگ اسراییل و انالنا بایربوک، وزیر خارجهٔ آلمان در مورد آخرین تحولات در غزه و همچنین رخدادهای تازه در اوکراین و چین صحبت کرده است.

بلینکن در گفتگو با گنتز، آخرین تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس به عنوان بخشی از توافق برای آزادی گروگان‌ها، جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه و عملیات نظامی اسراییل در رفح را مورد بحث قرار داد و بر اهمیت افزایش کمک های بشردوستانه به باشندگان غزه تاکید کرد.

پس از بیش از هفت ماه جنگ در نوار غزه، ایالات متحده و دیگر میانجی‌گران برای توقف درگیری تلاش زیادی کرده‌ اند. اسراییل به‌ دنبال آزادسازی گروگان‌های خود است و حماس در پی توقف جنگ و آزادی زندانیان فلسطینی.

اسراییل حملات خود را به غزه با هدف حذف گروه تندرو حماس پس از آن آغاز کرد که این گروه به تاریخ هفت اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسراییل می‌گوید که قصد دارد اعضای حماس را که در رفح پنهان شده‌اند ریشه‌کن کند و گروگان‌هایی را که در آنجا نگهداری می‌شوند، نجات دهد. اما امریکا و جامعه بین‌المللی از به‌خطر افتادن بیشتر جان غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، گفته است که زمان آغاز درگیری تاکنون حدود ۳۶ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان در حملات اسراییل کشته شده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG