لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار شرکت گاز روسیه به کشورهای اروپایی


گاز پروم یکی از شرکت های اصلی صادرات گاز به اروپا است.
گاز پروم یکی از شرکت های اصلی صادرات گاز به اروپا است.

گاز پروم، شرکت دولتی گاز روسیه می گوید که اگر کشور های اروپایی میزان واردات گاز خود را از روسیه افزایش ندهند، اروپا تا دو سال دیگر با کمبود شدید گاز و افزایش قیمت آن روبرو خواهد شد.

این در حالیست که صادارت گاز امریکا و قطر تا کنون نتوانسته تقاضای کشور های اروپایی را مرفوع سازد.

حکومت دونالد ترمپ گفته است که واشنگتن می خواهد میزان صادرات گاز خود را به اروپا و آسیا افزایش بدهد تا وابستگی کشور های اروپایی و آسیایی از رهگذر انرژی به بازیگر های قدرتمند این صنعت چون روسیه و کشور های عضو سازمان اوپک کاهش یابد.

صادرات گاز روسیه به اروپا در دهه اخیر به گونه روز افزون سیاسی شده است، به ویژه پس از آنکه روسیه به دنبال اختلافات روی قیمت گاز و الحاق منطقه کریمیه، صادرات گاز خود را به اوکراین قطع کرد.

کشور های غربی ادعا دارند که روسیه از گاز به حیث یک سلاح سیاسی در برابر اروپا استفاده می کند. مسکو در واکنش به این ادعا گفته است که غرب به خاطر مقاصد سیاسی مانع احداث پروژه های جدید خط لوله روسیه می شود.

هشدار روسیه در مورد مواجه شدن اروپا با کمبود گاز در حالی مطرح می شود که شرکت گاز پروم برای آغاز صادرات گاز به پیمانه وسیع به چین آمادگی می گیرد.

الکساندر مدویدوف، معاون شرکت گاز پروم گفت که آن شرکت منابع کافی برای رفع نیازمندی های گاز اروپا و آسیا دارد اما او افزود که زمان آن فرا رسیده تا اروپا با توجه به افزایش تقاضای کشور های اروپایی و کاهش تولید گاز توسط آن کشور ها، در مورد منبع تامین گاز خود تصمیم بگیرد.

مدویدوف افزود: "اروپا کاملاً دچار اشتباه محاسباتی شد به ویژه زمانیکه آنان (کشور های اروپایی) تصور کردند که به گاز اضافی نیاز نخواهند داشت و اگر به گاز ضرورت شد، می توانند آن را بیرون از روسیه بدست بیاورند."

با وجود هشدار های مکرر اروپا پیرامون وابستگی بیش از حد آن قاره به گاز روسیه، صادرات شرکت گاز پروم به اروپا در سال گذشته هشت در صد افزایش یافت و روسیه حدود ۱۹۴ میلیارد متر مکعب گاز را با قیمت نازلتر به اروپا صادر کرد و به این ترتیب سهم شرکت گاز پروم در بازار انرژی اروپا به ۳۵ در صد رسید.

معاون شرکت گاز پروم گفت که با توجه به افزایش تقاضای گاز در اروپا، کاهش تولید گاز در هالند و بریتانیا و آهسته شدن رشد تولید گاز ناروی پس از سال ۲۰۲۵، سهم فروش گاز روسیه در بازار های اروپایی به ۴۰ در صد افزایش خواهد یافت.

اما برخی کارشناسان اقتصادی می گویند که عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) در بازار های جهانی بیشتر از میزان تقاضا است و این روال تا پنج یا شش سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان، به دلیل افزایش استفاده از انرژی قابل تجدید و به کارگیری وسایل که انرژی کمتر را مصرف می کند، میزان تقاضای گاز اروپا در حال کاهش می باشد.

XS
SM
MD
LG