لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال بهرامی: قوای افغان تا ختم سال مخالفان را به مذاکرات صلح وادار می‌کنند


سرپرست وزارت دفاع افغانستان هفته گذشته در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل اشتراک کرده بود.
سرپرست وزارت دفاع افغانستان هفته گذشته در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل اشتراک کرده بود.

جنرال طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان با آنکه می‌گوید همین اکنون نیروهای امنیتی افغان در ۲۱ ولایت این کشور با گروه‌های مخالف مسلح درگیر اند؛ اما تأکید می‌کند که تا ختم سال جاری نیروهای افغان، مخالفان مسلح را مجبور به حاضر شدن به میز گفتگوهای صلح خواهد کرد.

جنرال بهرامی، پس از اشتراک در کنفرانس وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو که در بروکسل، هفتۀ گذشته برگزار شده بود، پیش از چاشت امروز سه‌شنبه در کابل، به خبرنگاران گفت، تا ختم سال جاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، مخالفان مسلح را به حدی ضعیف خواهند ساخت، که این گروه‌ها مجبور به گفتگوهای صلح شوند.

جنرال بهرامی افزود" دشمن به کدام اهداف کلان و استراتیژیک نخواهد رسید و در ختم امسال، انشاالله من باورمند به این استم که دشمن افغانستان و حامیان آنان معتقد به این خواهند شد که راه حل جنگ افغانستان، از لحاظ نظامی نیست، بلاخره پروسۀ صلح افغانستان نتیجه خواهد داد".

به گفتۀ جنرال بهرامی از ۲۱ ولایتی که در آن جنگ جریان دارد، در هفت تا هشت ولایت افغانستان، جنگ شدید است.

اما سرپرست وزارت دفاع افغانستان، تأکید کرد که در سه ماه گذشته، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، اهداف استراتیژیک مخالفان مسلح را ناکام ساخته است.

جنرال بهرامی گفت "اولین حملۀ اینها بالای بدخشان بود، در بدخشان موفق شدند که ولسوالی زیباک را سقوط دهند؛ ولی اهداف کلان و برنامۀ کلان استراتیژیک دشمن این بود که زیباک را سقوط دهند، اشکاشم را سقوط دهند و ارتفاعات شاه سلیم را با چترال وصل کنند و از آن طریق راه اکمالات را باز کنند به شمال شرق. یعنی هم کندز، تخار و بدخشان هر سه ولایت را سقوط دهند و یا ناامنی را ایجاد کنند".

او، هم‌چنان گفت که کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل، متعهد به تقویه و تجهیز نیروهای امنیتی افغان گردیدند.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان، گفت ۱۵ کشور عضو ناتو متعهد شدند که شمار نیروهای شان را در افغانستان جهت آموزش‌دهی و مشوره‌دهی به نیروهای افغان، افزایش دهند.

جنرال بهرامی، گفت "نتایج کنفرانس بروکسل در مجموع نشاندهندۀ تعهدات درازمدت و دوامدار جامعۀ جهانی برای دولت و مردم افغانستان می‌باشد، آنان می‎‌دانند که مردم افغانستان در خط مقدم نبرد و مبارزه علیه تروریزم قرار دارند و متقبل قربانیان زیاد شده اند. به همین دلیل جامعه جهانی با تائید کشورهای عضو ناتو متعهد به حمایت دوامدار سیاسی و نظامی دولت افغانستان شدند".

تجهیز و تقویۀ نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز شامل این پلان چهارساله است و بربنیاد این پلان تا چهارسال آینده ساحات امن در افغانستان گسترش خواهد یافت.

به گفتۀ جنرال بهرامی، برای نخستین بار وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، پلان امنیتی چهارسالۀ افغانستان را مورد تائید قرار دادند.

XS
SM
MD
LG