لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: من چه کاره ام؟


جنرال دوستم که امروز در بین هواردانش صحبت می‌کرد از عملکرد رئیس جمهور غنی انتقاد کرد
جنرال دوستم که امروز در بین هواردانش صحبت می‌کرد از عملکرد رئیس جمهور غنی انتقاد کرد

در پی اختلافات درون حکومتی افغانستان، پس از تنش‌ها میان ارگ و سپیدار، این بار معاون اول رئیس جمهور افغانستان از آنچه وی "بی‌عدالتی" می‌خواند، انتقاد کرد.

جنرال عبدالرشید دوستم که صبح روز پنجشنبه در جمعی از مقامات دولتی و هواداران خود در منزلش صحبت می‌کرد، از سهم‌نداشتن در پُست‌های کلید و نداشتن صلاحیت در حکومت شکوه کرد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که به او سهم لازم داده نشده و تعیینات در پُست‌های کلیدی از سوی رئیس جمهور صورت می‌گیرد.

او گفت "رئیس جمهور نٌه کمیسیون را خودش اداره می‌کند، ما مخالف استیم، ولسوال، قوماندان امنیه، قوماندان حوزه، همه تعیین شود، باید رئیس جمهور امضا کند، این عادلانه نیست، پس ما مردم چه کاره ایم، وظیفۀ ما چه است"؟

این در حالی است که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه شام روز چهارشنبه روی تعیینات افراد در پُست‌های مهم دولتی به توافق رسیده اند و به گفتۀ ریاست اجرائیه، از این پس تعیینات بر مبنای توافقنامۀ سیاسی با مشوره به رئیس اجرائیه، اصل شایسته‌سالاری و مشارکت ملی صورت می‌گیرد.

معاون اول رئیس جمهور، از ادغام کمیتۀ امنیتی با شورای امنیت ملی افغانستان، اظهار نارضایتی کرد و گفت که رهبری کمیتۀ امنیتی از نگاه قانونی از صلاحیت‌های وی است.

جنرال دوستم رئیس جمهور غنی را به راه‌اندازی یک بازی متهم کرد و گفت، نمی‌فهمد که رئیس جمهور به صداقت وی چه زمانی باور خواهد کرد، پس از مرگش یا به میان آمدن وضعیت دیگر؟

او با اشاره به غیبت‌اش از امور حکومتی گفت "از من می‌پرسند که چرا دفتر نمی‌روی، دفتری که صلاحیت کاری نداشته باشی، چی می‌کنی آنجا که امضایت نچلد".

در این حال ریاست جمهوری افغانستان در این رابطه هیچ گونه اظهار نظری نکرد.

با توجه به اختلافات میان محمداشرف غنی و عبدالله، و حالا انتقادهای معاون اول ریاست جمهوری بیانگر چی مسأله‌ای است؟

علی امیری استاد علوم سیاسی به صدای امریکا گفت، بخشی از این اختلافات به مشکلات تاریخی ساختاری اداری و بروکراسی دولت افغانستان بر می‌گردد و این کشور در گذشته نیز با مشکل اِعمال قدرت مواجه بوده و حالا نیز این مشکل وجود دارد.

او گفت "بعد از این که در قانون اساسی جدید صلاحیت‌ها به رئیس جمهور متمرکز شد، اعمال آن صلاحیت‌ها خود به خود مشکلاتی را در بروکراسی خلق می‌کرد، مشکلات به طراحی معیوب نظام سیاسی افغانستان بر می‌گردد".

آقای امیری مشکلات سیاسی میان مقامات بلندپایۀ حکومتی را در این عرصه نیز رد نکرد و افزود، کسانی که پیکرۀ قدرت را در افغانستان می‌سازند، اختلافات درونی دارند و از سوی دیگر اپوزسیون در بیرون حکومت نیز وجود دارد که با توجه به این مسایل، فعالیت حکومت توأم با مشکلات سپری خواهد شد.

با این همه قرار است که کنگره حزب جنبش تا چهل روز دیگر دایر شود و جنرال دوستم به هواداران خود گفته است، تصمیم‌ نهایی را آنان بگیرند که وی با رنج و به گونۀ بازیچه اطفال در حکومت باقی بماند، یا اینکه از قدرت کناره‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG