لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال دوستم اوایل هفته آینده به کابل برمی‌گردد


مقام‌های نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان تائید می‌کنند که جنرال دوستم روز یکشنبه (۳۱ سرطان) پس از حدود دوسال از ترکیه به افغانستان برمی‌گردد.

کنشکا ترکستانی، مسؤول مطبوعات برنامه بازگشت جنرال دوستم به افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که آقای دوستم "روز یکشنبه" به کشور برمی‌گردد و به عنوان معاون اول ریاست جمهوری این کشور به دفتر کارش خواهد رفت.

آقای ترکستانی افزود که از آقای دوستم طی تشریفات خاص پذیرایی خواهد شد و در پذیرایی وی "مقامات ارشد حکومتی به شمول معاون دوم و اعضای کابینه، وکلا و اعضای حزب اشتراک خواهند کرد".

دفتر مطبوعات ریاست جمهوری افغانستان این مسأله را رد و یا تائید نکرد.

حدود دوسال قبل، احمد ایشچی، والی پیشین فاریاب و مخالف سیاسی جنرال دوستم، وی را متهم به آزار جنسی کرد، پس از آن، آقای دوستم به ترکیه سفر کرد و در این مدت به افغانستان برنگشته است.

هرچند شماری از نزدیکان جنرال دوستم بارها گفته اند که از سوی حکومت ممانعت‌های سد راه برگشت وی به افغانستان وجود دارد؛ اما مقام‌های رسمی حکومت، این ادعا را هیچ گاهی تائید نکردند.

اکنون پس از ماه‌‎ها مذاکرات میان تیم ارگ و جنرال دوستم، قرار است وی به افغانستان برگردد.

آقای ترکستانی، متهم شدن آقای دوستم را از سوی آقای ایشچی "زد و بندهای سیاسی" خواند و گفت که اکنون حکومت دانسته که دامن زدن به چنین مسایلی "به نفع افغانستان نیست".

آقای دوستم قرار است در حالی به افغانستان برگردد که از حدود ۱۸ روز به این‌سو در شماری از ولایات شمالی افغانستان اعتراضات جریان دارد، خواست عمده معترضین در کنار رهایی نظام الدین قیصاری، فرمانده ولسوالی قیصار و از نزدیکان جنرال دوستم، برگشت جنرال دوستم به افغانستان نیز بوده است.

در برخی ولایات به دلیل این اعتراضات، سیستم اداری دولتی نیز مختل شده است.

XS
SM
MD
LG